Sannsynlighetsregning med tema fotballkamp

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Lillelissa
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 05/05-2008 14:27

Lager oppgaver til muntlig eksamen, er nesten ferdig nå men trenger en oppgave innenfor sannsynlighetsregning eller statistikk. Noen forslag?
groupie
Weierstrass
Weierstrass
Innlegg: 461
Registrert: 05/02-2008 15:48
Sted: Bergen, Vestlandet

Hvor stor sannsynlighet er det å få 12 rette..

Kom an! Fotball handler jo nesten bare om sannsynlighet og statistikk..
Vaticinatio quae numeris Romanis utitur vetustior est milibus annis quam ulla ratio sera quae scriptis Arabicis utitur!
Lillelissa
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 05/05-2008 14:27

Jeg kan absolutt ingenting om fotball, så jeg vet egentlig ikke noe om disse "12 rette" du snakker om heller... :?
Er det tipping eller noe? Hvordan foregår det?
bartleif
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 13/03-2008 11:17

Sjekk formelen for Ordnet Utvalg med Tilbakelegging, den kan vise seg å være til hjelp:)
Gundababb
Noether
Noether
Innlegg: 26
Registrert: 26/02-2008 21:47

Dette er et tema som er tatt opp mange ganger. Hvis du leter litt, vil du finne mange fine oppgaver.
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

[tex]P(12\,rette)=\frac{1}{3^{12}}[/tex], ikke sant?
Lillelissa
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 05/05-2008 14:27

Jeg tror jeg bare går for en versjon av oppgaven som ble nevnt i en tidligere post her. Har hatt en oppgave om volum og omkrets av et fotballmål, så da kan jeg jo gå videre med å skrive at nettet ble ødelagt og det må kjøpes nytt:
Det er 3 butikker, A, B og C. 60 % handler i A, 20% i B og 20% i C. To av vaktmesterne ved stadion blir sendt ut for å sjekke prisene på nytt nett. Hva er sannsynligheten for at de begge går til butikk B?
svar: 0,2*0,2= 0,04 Sannsynligheten er 0,04 eller 4% (er dette riktig?)
Hvis jeg forandrer spørsmålet til: Hva er sannsynligheten for at de havner i samme butikk?, hvordan blir utregningen da? Noen andre forslag til å gjøre oppgaven litt vanskeligere?
Doktor
Noether
Noether
Innlegg: 44
Registrert: 06/09-2006 20:58

Lillelissa skrev:Jeg tror jeg bare går for en versjon av oppgaven som ble nevnt i en tidligere post her. Har hatt en oppgave om volum og omkrets av et fotballmål, så da kan jeg jo gå videre med å skrive at nettet ble ødelagt og det må kjøpes nytt:
Det er 3 butikker, A, B og C. 60 % handler i A, 20% i B og 20% i C. To av vaktmesterne ved stadion blir sendt ut for å sjekke prisene på nytt nett. Hva er sannsynligheten for at de begge går til butikk B?
svar: 0,2*0,2= 0,04 Sannsynligheten er 0,04 eller 4% (er dette riktig?)
Hvis jeg forandrer spørsmålet til: Hva er sannsynligheten for at de havner i samme butikk?, hvordan blir utregningen da? Noen andre forslag til å gjøre oppgaven litt vanskeligere?
Da blir det 0,2 x 0,2 + 0,2 x 0,2 + 0,6 x 0,6. Vi legger sammen ssh for alle mulighetene.

Du kan f.eks gi en opplysning om at den ene vaktmesteren ikke har gått for butikk C. Hva er ds ssh for at de handler i samme butikk?
Svar