Mange finner bevis vanskelig. Her er rom for spørsmål vedrørende bevis, og for å dele dine bevis med andre. Vi tenker først og fremst videregående nivå, men det er ingen begrensninger her.
er du sikker på at du har skrevet av oppgaven rett? Hvis P(n) skal være delelig med x gir dette at , men for får vi at: , altså at x ikke deler P(1) for noen verdier hvor x>2, og dermed vil det bare stemme for eller (som ved kjapp inspeksjon viser seg å stemme).
Du burde kanskje angi hvilke verdier n og x kan få? jeg antar at dette ikke er løsningen og at de dermed ikke inngår i de naturlige tallene.
Trur eg har skrive oppgåva rett. Stod ikkje noko om kva verdiar x og n kunne ha. Men dei kan jo ha forskjellige verdiar, veit ikkje heilt om eg skjønte heilt kva dei var ute etter heller.
Men om ein tar . Og 20 er jo delelig på 2. Dette vil vel og gjelde så lenge n er delelig på x? Eller er eg på viddane no?
EDIT: Ser at du skrev at det skulle bevises ved induksjon. Det du hovedsakelig trenger å gjøre er å bevise fermats lille teorem v. induksjon, som ikke burde bero på alt for mye hodebry.
Tips: Hva er (x+1) kongruent med modulo p? Forsåk å tenke binomisk koeffisient..