Negative tall

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
dataa
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 02/12-2002 12:08

Hjelp!
Vi skal ha mattetenatamen og der skal vi ha om negative tall - altså f.eks: 2+(-56):76-(-76). Vet ikke om det går opp, men HJELP!
Fatter ikke dette azz..... :oops: :( :?:
PeerGynt
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 389
Registrert: 25/09-2002 21:50
Sted: Kristiansand

Dersom du syntes det er vaskelig å arbeide med fortegn og negative tall så er det nok en fordel å pugge noen få regler angående dette:

Regler for sammenslåing av fortegn:

a) pluss pluss er det samme som pluss, f.eks. ++4 er det samme som +4.

b) pluss minus er det samme som minu pluss, som er det samme som minus, f.eks. -+4 er det samme som -4 og -+4 er også det samme som -4

c) minus minus er det samme som pluss, f.eks --4 er det samme som +4

Regler for parenteser:

1) Dersom det står en + foran parentesen
Bare ta bort parentesen.
2+(-56) blir da 2+-56, som er det samme som 2-56

2) Dersom det står et minus-tegn foran parentesen
Forandre alle fortegnene inne i parentesen. Deretter, foandre fortegnet foran parentesen (fra minus til pluss). Sist, fjern parentesen.
76-(-76) blir da 76++76, som er det samme som 76+76

3) Om det er mange parenteser inne i hverandre, begynn med den innerste og gå utover til alle er tatt bort.
LeonardoxxDaxxVinci
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 05/05-2008 08:58

Gutter og jenter. Minus og plusstegnet ble oppfunnet av en ved navn Hiratamus. Det jeg tror at dere ikke forstår er at 2-2 = 0 og at 4-2 = 2 som gir løsningen 0vx/2. Dette er en kasantrisk likning som man må bruke minus og pluss tegnet. Når jeg logget på matteprat tenkte jeg at dere var seriøse mattematikere som la inn innlegg, men etter at jeg har sett deres patetiske diskusjoner har jeg skiftet mening. Prøv min teori. Leonardo er den beste! Det er vi alle enige om.

Mvh
Leonardo den store. Kontakt meg på leo_beste_kuleste_hotteste@hottiemail.com

KOS
:arrow: :twisted:
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Kasantrisk ligning? Hiratamus? :D

Den setningen her gir vel egentlig ingen mening:
Dette er en kasantrisk likning som man må bruke minus og pluss tegnet.
Pluss-tegnet ble faktisk innført som notasjon i matematikk på 1400-tallet av en tysker som het Johannes Widmann. Pluss tegnet er ikke annet enn en forenkling av tegnet &, som også ble brukt.

Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Plus_and_minus_signs

Du må ikke drive med vranglære - overlat det til meg! :wink:
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
cule
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 18
Registrert: 18/01-2008 21:29

LeonardoxxDaxxVinci skrev:Gutter og jenter. Minus og plusstegnet ble oppfunnet av en ved navn Hiratamus. Det jeg tror at dere ikke forstår er at 2-2 = 0 og at 4-2 = 2 som gir løsningen 0vx/2. Dette er en kasantrisk likning som man må bruke minus og pluss tegnet. Når jeg logget på matteprat tenkte jeg at dere var seriøse mattematikere som la inn innlegg, men etter at jeg har sett deres patetiske diskusjoner har jeg skiftet mening. Prøv min teori. Leonardo er den beste! Det er vi alle enige om.

Mvh
Leonardo den store. Kontakt meg på leo_beste_kuleste_hotteste@hottiemail.com

KOS
:arrow: :twisted:
hvis du forventer helt korrekte bevis, skrivemåte og forklaringer for all matematikk i forumet "ungdomskolen og nedover" tror jeg du har misforstått GRUNDIG...selv befinner jeg meg her for å kunne spørre om matteproblemer i universitetsforumet, men hjelper gjerne elever på ungdomskole og nedover som gidder å bruke litt innsats på fritida for å lære matte

Cule
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Det han skriver er bare tull. Er ikke noen som heter Hiratamus, og er ikke noe som heter en kasantrisk ligning. :)
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Svar