Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Som mattelærern min sier:
La oss tenke oss et funn i en kiste på en million kroner. Hvis det er 2 som deler millionen, får hver 500 000. Hvis det bare er 1 som alene finner millionen, får denne personen så klart hele millionen.
Men hvis ingen finner millionen, hva er da poenget ved å snakke om den?
thmo wrote:Det virker veldig rart. Alt jeg gjorde over er riktig så hvis de kan si at a^-n = 1/a^n så kan jeg si at 0^0 = 0.
Problemet er vel at alt du gjorde over ikke er helt riktig. Når du går fra 0*0=0 til 0/0 = 0 deler du på null på begge sider, som er strengt forbudt samme hva du måtte ha i nevner. (Skyt meg hvis jeg tar feil.) 0/0 er en såkalt ubestemt form, og er så vidt jeg vet udefinert.
Det er sjølsagt helt riktig som du sier, Jarle, men i gitte situasjoner kan det være praktisk å tillegge 0^0 en gitt verdi. Helt enkle ting som binomialformelen gjelder for eksempel ikke alltid om vi ikke definerer 0^0 til å være 1.