Sitter og lurer litt på en oppgave her om noen kunne være så snille å hjelpe meg litt^^
den er som følger: lnx+ln(x+2)=ln3
Går det ann å bare opphøye hele stykket i e for å bli kvitt ln?
På forhånd takk.
logaritmer
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Denne kan du skrive om til
[tex]\ln(x^2+2x)=\ln(3)[/tex]
Så opphøyer du i e og får
[tex]x^2+2x-3=0[/tex]
Løs for x.
Ha bak øret at eventualle negative svar er absurditeter ettersom [tex]\ln(x)[/tex] er udefinert for alle [tex]x\leq0[/tex]
[tex]\ln(x^2+2x)=\ln(3)[/tex]
Så opphøyer du i e og får
[tex]x^2+2x-3=0[/tex]
Løs for x.
Ha bak øret at eventualle negative svar er absurditeter ettersom [tex]\ln(x)[/tex] er udefinert for alle [tex]x\leq0[/tex]
Bare hyggelig. Bare sørg for å ha disse reglene i bakhodet:
[tex]\ln(a\cdot b)=\ln(a)+\ln(b) \\ \ln\left(\frac{a}{b}\right)=\ln(a)-\ln(b) \\ \ln(a^b)=b\cdot\ln(a)[/tex]
Husk, de virker begge veier, som i oppgaven du spurte om her!
[tex]\ln(a\cdot b)=\ln(a)+\ln(b) \\ \ln\left(\frac{a}{b}\right)=\ln(a)-\ln(b) \\ \ln(a^b)=b\cdot\ln(a)[/tex]

Denne har du gitt mange ganger de siste månedene! Haha, jeg har fått de reglene der prentet inn i pæra, etter å ha sett deg gi demespen180 wrote:Bare hyggelig. Bare sørg for å ha disse reglene i bakhodet:

Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Fnis! Det er ikke mer å si til det.MatteNoob wrote:Denne har du gitt mange ganger de siste månedene! Haha, jeg har fått de reglene der prentet inn i pæra, etter å ha sett deg gi demespen180 wrote:Bare hyggelig. Bare sørg for å ha disse reglene i bakhodet:

Av en eller annen grunn er det mange som sliter litt med logaritmer.