Legg inn gamle eksamensoppgaver . Takker=)

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

RKT
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 375
Registrert: 06/12-2006 12:08
Sted: Norge, Oslo

Heisann! :)

Jeg har fått vite at hvis vi kommer opp i matteeksamen skriftlig, så blir det eksamen 21. mai. Jeg har begynt å øve allerede, i tilfelle jeg kommer opp i det. Men så er det slik at jeg har to mattebøker, MEGA 10A og MEGA 10B. Jeg har allerede gjort mange oppgaver i disse bøkene, da jeg forberedte med til tentamen. Og jeg syntes at på tentamenen vår så fikk vi sånne oppagver som vi aldri hadde jobbet med i mattebøkene våre. De var svært annerledese, og mye vanskeligere.

SÅ derfor tenkte jeg at det hadde vært lurt hvis jeg øvde meg på gamle eksamensoppgaver. Jeg lurte på om det er noen her som kunne gi meg noen eksamensoppgaver(sånne vanskelige, og sånne man ofte får på eksamen), slik at jeg kunne få øvd meg på de....? :) Det er vel mange her som vet om slikt.;) Det er fint om dere gir meg linker og tips til hva slags oppgaver jeg bør øve/gjøre for å gjøre det best mulig på matteeksamen.

Så her har jeg åpnet opp en tråd(emne), der dere kan legge inn eksamensoppgaver/linker, som jeg kan øve meg på. Men pass på at de ikke er for gamle heller, men legg de inn her da. Det hadde vært kjempesnilt. :)

Jeg skal være her (prøve i hvert fall) til matteeksamen og øve.

Takker alle for all slags hjelp!:D[/i]
...
LGO
Guru
Guru
Innlegg: 486
Registrert: 06/03-2004 12:43
Sted: Tønsberg

Dersom du syntes tentamen var annerledes, så kan det ha en sammenheng med at du får eksamen i den nye læreplanen K-06. Er mattebøkene deres gamle? Det kan i så fall hende at de ikke dekker alt av pensumet. Du vil i tillegg få muligheten til å ha med deg alt av skrevne hjelpemidler på eksamen, noe som ikke har vært tillatt tidligere. Det kan være lurt å regne gamle eksamensoppgaver, men disse er ikke nødvendigvis helt like de du får til eksamen. Spør læreren din om han kan skaffe eksempeloppgave til eksamen med den nye ordningen. Disse ligger tilgjengelig for lærere på nett.
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
RKT
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 375
Registrert: 06/12-2006 12:08
Sted: Norge, Oslo

Det er rart hvis mattebøkene våre ikke inneholder det pensumet etter kunnskapsløftet. Læreren vår sa at siden det ikke er noe nytt i matematikken etter kunnskapsløftet, så er det greit at vi fortsatt bruker de gamle matematikkbøkene: Mega 10A og Mega10B. Stemmer det? :? Det var de siste oppgavene på tentamenen som var veldig annerledese enn de vi har i bøkene våre. Det var der du måtte koble kunnskaper fra flere forskjellige emner i matematikken.

Jeg har allerede jobbet meg gjennom matematikkeksamenen fra i fjor(2007), og ser ikke læreren før tirsdag. Så hvis det er noen oppgaver der det er viktig med kunnskaper fra mange emner i matematikken er det fint om dere legger de inn her. Takker for all innspill.

rkt.
...
LGO
Guru
Guru
Innlegg: 486
Registrert: 06/03-2004 12:43
Sted: Tønsberg

Alt er selvfølgelig ikke nytt med kunnskapsløftet, så sånn sett går det an å bruke gamle lærebøker så lenge man justerer litt. Det er f.eks. nå mer fokus på det gyldne snitt, noe som ikke har vært pensum tidligere. I tillegg er IKT vektlagt mye mer, og du må regne med at du MÅ gjøre flere oppgaver på data dersom du kommer opp i eksamen. Tror det er flere forskjeller, men jeg har ikke helt oversikte. Har selv niende, så har ikke satt meg skikkelig inn i tiendeklasse. På eksamen vil det også være tillatt å ha med seg alle skrevne hjelpemidler, dvs at du kan ha med deg lærebøker osv. Dette kan nok gjøre at oppgavetypene også blir litt annerledes, og kanskje nettopp som du sier at man må sette sammen mer av kunnskapen. Jeg har dessverre ikke noen gode eksempeloppgaver, men kanskje det er andre som har?
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
Li
Cayley
Cayley
Innlegg: 73
Registrert: 16/05-2008 22:07

Jeg kom opp i matte eksamen. Våre bøker er for gamle, og passer dermed ikke med stoffet. Mye av det vi fikk på feks. prøve eksamen var ting vi aldri hadde lært. Slik er det da, men er ikke særlig gøy å få dårlig karakter grunnet at du ikke har lært det.
kimjonas
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 324
Registrert: 24/04-2007 15:53
Sted: Gjøvik

Jeg kom opp i matematikkeksamen jeg også.

I tillegg til deg, bruker også vi MEGA 10A og B, og må si at det meste som står i bøkene (spesielt 10A) kan du knytte med oppgavene du får på eksamen/tentamen. De er kanskje formulert på en vanskeligere måte enn i boka, men oppgavene er for det meste pensum.

Nå som kunnskapsløftet er tatt i bruk, kommer del 2 og 3 til å inneholde slike "vanskeligere" oppgaver, og del 1 inneholder en del avkrysning (noe som på vår juletentamen var basert på infoheftet). Kan se om jeg finner den igjen, og får scannet inn noen oppgaver :)
RKT
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 375
Registrert: 06/12-2006 12:08
Sted: Norge, Oslo

Tusen takk for all innspill her!! :D
...
RKT
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 375
Registrert: 06/12-2006 12:08
Sted: Norge, Oslo

Jeg kom opp i norsk skriftlig så får jobbe med det nå. Er egentlig fornøyd med det.:D
Men helt greit om dere legger inn eksamensoppgaver osv, kan godt prøve meg på de for det..:) Kan jo fortsatt komme opp i matte muntlig..
...
Li
Cayley
Cayley
Innlegg: 73
Registrert: 16/05-2008 22:07

Vi fikk utdelt eksamen fra i fjor, kunnskapsløftet og andre litt vanskeligere oppgaver. Kan dessverre ikke legge ut grunnet en ødelagt skanner. Blir litt vanskeligere da.

Venninnen min har visst gått igjennom den gamle eksamenen, og hun sa at den faktisk var enklere en prøve tentamenen vi fikk. På eksamen tar de vell med ting fra pensum? Fra bare 10. klasse, eller 8., 9., og 10.?
kimjonas
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 324
Registrert: 24/04-2007 15:53
Sted: Gjøvik

Du bør nok ha en viss orden over alt fra 8.-10. klasse.
thomatt
Noether
Noether
Innlegg: 31
Registrert: 18/05-2008 09:56

Hei
Er det noen som har ekamenoppgavene fra i fjor digitalt, eller som vet om jeg kan finne dem på nettet?

på forhånd takk for hjelp.
bartleif
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 13/03-2008 11:17

Udir.no funker veldig bra, der har de eksamensoppgaver for videregående skoler for minst ett par år. Lykke til. :)
kimjonas
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 324
Registrert: 24/04-2007 15:53
Sted: Gjøvik

Ja, udir funker bra.

Den som ligger her, er bygd opp på samme måte som eksamen kommer til å være:
http://eksempeloppgaver.udir.no/
AssiOS
Noether
Noether
Innlegg: 22
Registrert: 18/05-2008 12:25

Jeg kom også opp i matte skriftlig! :D

Her er en side der alle eksamenene fra 76 - 06 ligger: http://www.epmolde.no/matte/eksamen/index.htm

Tror ikke det er mulig å finne 07 enda. Ellers så blir vel eksamen ganske lik prøveeksamenen, så det er lurt å rekne noen lignenes oppgaver som i den.
Li
Cayley
Cayley
Innlegg: 73
Registrert: 16/05-2008 22:07

Vi har fått utdelt den fra 07.
Svar