Hei! Holder på med å regne på en gammel tentamen.
En oppgave jeg stusser på:
Regn ut:
( (2x)^2 * (x^2)^-3 ) / (4 * x^-3) Håper dere ser at det er en brøk.
Slik har jeg løst den: 4x^-4 - (-3) = 4x^-4 +3 = 4x^-1 = 1/4x
Har jeg gjort noe feil? Isåfall, hva da?
Enda en oppgave:
I mange år har en registrert antall jordskjelv i verden og ders styrke. Det viser seg at det årlige tallet N på jordskjelv i verden med styrke R eller høyere er gitt ved
lgN = 7.5 - 0.9 * R
Hvor kraftige er de 10 kraftigste av de årlige jordskjelvene? Hvordan regner jeg ut dette?
Takk for all hjelp!
Tentamen 1T
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Oppgave 1:
[tex]\Large{\frac{(2x)^2\cdot(x^2)^{-3}}{4x^{-3}}=\frac{4x^2\cdot x^{-6}\cdot x^3}{4}=\frac{\cancel{4}x^{2+3-6}}{\cancel{4}}=\frac1x}[/tex]
[tex]x^a\cdot x^b=x^{a+b} \\ \frac{x^a}{x^b}=x^a\cdot x^{-b}=x^{a-b}[/tex]
Oppgave 2 skjønner jeg ikke helt. Hvor sterke er de 10 sterkestee jordskjelvene? Mener de at du skal finne [tex]R[/tex] for alle [tex]N\in Z\in [1,10][/tex]?
[tex]\Large{\frac{(2x)^2\cdot(x^2)^{-3}}{4x^{-3}}=\frac{4x^2\cdot x^{-6}\cdot x^3}{4}=\frac{\cancel{4}x^{2+3-6}}{\cancel{4}}=\frac1x}[/tex]
[tex]x^a\cdot x^b=x^{a+b} \\ \frac{x^a}{x^b}=x^a\cdot x^{-b}=x^{a-b}[/tex]
Oppgave 2 skjønner jeg ikke helt. Hvor sterke er de 10 sterkestee jordskjelvene? Mener de at du skal finne [tex]R[/tex] for alle [tex]N\in Z\in [1,10][/tex]?
Løs likningen:ini wrote:Enda en oppgave:
I mange år har en registrert antall jordskjelv i verden og ders styrke. Det viser seg at det årlige tallet N på jordskjelv i verden med styrke R eller høyere er gitt ved
lgN = 7.5 - 0.9 * R
Hvor kraftige er de 10 kraftigste av de årlige jordskjelvene? Hvordan regner jeg ut dette?
[tex]lg 10 = 7,5 - 0,9 \cdot R[/tex]