Trigonometri

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
T
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 17
Registrert: 19/02-2008 12:43

Hei.

Jeg har en oppgave som går slik: vinkel A=42 grader, AC =14 cm Arealet = 40 cm^2. Jeg har regnet ut sidene i trekanten (og de stemmer med fasit) AB=8,5 og BC= 9.6. Etter dette skulle jeg regne ut vinklene, jeg brukte formelen (sin A/ a) =(sin B/b) osv. Men det stemmer ikke med fasiten. Vinkel B skal være 102,6 vinkel C skal være 35,4. Jeg får59,4 og 78,6. Jeg har brukt denne formelen mange ganger uten å få feil. Hva kan jeg ha gjort galt? Takk for hjelp
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Sinussetningen gir av og til to svar der bare ett finnes. Du bør heler bruke cosinussetningen. Triks litt med cosinussetningen så kan du plutselig regne ut vinkler med den, gitt at alle sidene er kjent.
groupie
Weierstrass
Weierstrass
Innlegg: 461
Registrert: 05/02-2008 15:48
Sted: Bergen, Vestlandet

Du kan få 2 svar ettersom det kan eksistere to måter å konstruere trekanten på, med andre ord det eksisterer 2 løsninger. Les mer her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Sine_rule# ... guous_case
Vaticinatio quae numeris Romanis utitur vetustior est milibus annis quam ulla ratio sera quae scriptis Arabicis utitur!
Svar