Lurte bare på en ting..
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Du klarer ikke vente i 10minutter på ett svar engang? Det gir meg ikke mye lyst å hjelpe deg, men la gå.
Sett det opp som en ligning. Du vet hva prisen nå er 1300 og at momsen er 1.23 (Altså du ganger med 1.0 (For du skal ha beløpet pluss momsfaktoren) + 0.23 (som er 23% delt på 100%), altså blir faktoren du skal gange med 1.0 + 0.23 = 1.23.
Da har du likningen: 1300 = 1.23x
Sett det opp som en ligning. Du vet hva prisen nå er 1300 og at momsen er 1.23 (Altså du ganger med 1.0 (For du skal ha beløpet pluss momsfaktoren) + 0.23 (som er 23% delt på 100%), altså blir faktoren du skal gange med 1.0 + 0.23 = 1.23.
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Momsen er på 25% og ikke 23%, ellers riktig.Dinithion wrote:Du klarer ikke vente i 10minutter på ett svar engang? Det gir meg ikke mye lyst å hjelpe deg, men la gå.
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
Han skrev i sitt innlegg at momsen var 23%, så da brukte jeg det i regnestykket 

Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
fant et annet lignende problem, som jeg ikke forstår helt. La oss si at johanne har ei bruttolønn på 25688,50. Hun betaler 2% pensjonsinnskudd, og 35% skatt. Hun får utbetalt 16104,76. Hvor mye betaler hun fagforeningskontingent?
Brutto månedslønn
-
fagforeningskontingent
= utbetalt per måned.
Jeg prøvde å gjøre formelen din motsatt, altså gange 1.X, men jeg fikk galt svar.
Brutto månedslønn
-
fagforeningskontingent
= utbetalt per måned.
Jeg prøvde å gjøre formelen din motsatt, altså gange 1.X, men jeg fikk galt svar.