Diofantiske likninger

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Carchris
Fibonacci
Fibonacci

Hei, jeg har et problem når det gjelder en diofantisk likning jeg skal sette inn i kalkulatoren.
Selve likningen er 75X-40Y=10. Etter at jeg har løst den med hensyn på Y får jeg 15/8X - 1/4 ( / er divisjonstegn)

Når jeg da setter den inn i tabellfunksjonen på kalkulatoren min kommer det ERROR, og en hel andre merkelige tall nedover listen.
Har Casio. Kan det være noe feil med innstillingene på kalkulatoren?

Mvh Carina
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann

Carchris wrote:Hei, jeg har et problem når det gjelder en diofantisk likning jeg skal sette inn i kalkulatoren.
Selve likningen er 75X-40Y=10. Etter at jeg har løst den med hensyn på Y får jeg 15/8X - 1/4 ( / er divisjonstegn)
Når jeg da setter den inn i tabellfunksjonen på kalkulatoren min kommer det ERROR, og en hel andre merkelige tall nedover listen.
Har Casio. Kan det være noe feil med innstillingene på kalkulatoren?
Mvh Carina
gå inn på table func og skriv y = (75x - 10) / 40
og bruk f. eks. start:1, end:20, pitch:1

det skal funke...
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
mrcreosote
Guru
Guru

Hvorfor er du i det interessert i å løse denne ligninga på kalkulatoren? Denne typen er så greie å at du vil tjene på å lære deg å løse de manuelt.
Carchris
Fibonacci
Fibonacci

Tusen takk for hjelp.

Har du et forslag da om hvordan man løser de manuelt?
mrcreosote
Guru
Guru

Lineære diofantiske ligninger er omtalt for eksempel her: http://mathworld.wolfram.com/DiophantineEquation.html eller en kortere sak på norsk her: http://www.uio.no/studier/emner/matnat/ ... ll4000.pdf (kapittel 1)

Løsningsmetoden baserer seg på Euklids algoritme.
Post Reply