eksamen

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
karo_
Cayley
Cayley
Innlegg: 53
Registrert: 26/10-2006 18:46

http://bildr.no/view/199732
Jeg sliter med en oppgave som jeg er veldig nyskjerring på.
Kunne noen ha vært så snille å hjelpe meg med denne eksamensoppgaven?
Jeg ville vært utrolig takknemlig:)
Sist redigert av karo_ den 17/05-2008 16:39, redigert 1 gang totalt.
kimjonas
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 324
Registrert: 24/04-2007 15:53
Sted: Gjøvik

Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Kan ta b) for deg. Tegn en linje || med AB på høyde med N.

Av figuren ser du at:

[tex]AB^2\,+\,(R-r)^2\,=\,(R+r)^2[/tex]
.
.
.
løs likninga og du finner AB(R, r)
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
bartleif
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 13/03-2008 11:17

Vet ikke om det er tilstrekkelig men kan prøve å hjelpe.
"Forklar at vinkel blabla" er vell etter beste evne å si med ord hvorfor man kan si disse trekantene har disse egenskapene.

F.eks at [tex]\angle MNB= 180 \textdegree - \angle AMC[/tex]
Her kan man vell si at hvor en sirkel av størrelsen A blir snittet med den grad nødvendig for at Radien R ska treffe radien r i en sirkel av størrelsen B, begge som er en linje fra sentrum av sin sirkel med helning nødvendig for å treffes ved midtpunktet C.
Alle halvsirkler har totalt [tex]180\textdegree[/tex] og med samme helning opp på den små som ned på den store blir det rett å si at [tex]\angle MNB = 180\textdegree - \angle AMC[/tex] er rett i alle tilfelle uansett størrelsene A og B.

Håper jeg ikke har seriøse vrangforestillinger om hvordan å "forklare at" påstanden er korrekt og i så tilfelle at noen setter meg på plass :) All kritkk er god kritikk :wink:
karo_
Cayley
Cayley
Innlegg: 53
Registrert: 26/10-2006 18:46

Tusen takk:)
Er det noen som kunne ha hjulpet meg med oppgave a? Tusen takk for all help jeg får! Er veldig, veldig glad for det:)
:wink:
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Siden MA og NB begge er radier til sirklene, og de begge treffer "bakken" vil de stå normalt på linja gjennom AB.

Da er MA || NB.

Hvis vi da forlenger linja MN, og avsetter et tilfeldig punkt X på linja til høyre for N vil vinkel AMC være lik vinkel BNX.

Vinkel MNB vil da være vinkel MNX (som er en rett linje, og derfor være 180 grader) minus BNX. Vi sa tidligere at BNX var lik AMC, og vi kan derfor skrive at vinkel MNB er 180 grader minus AMC.
Svar