Forskjellige spørsmål

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Li
Cayley
Cayley
Innlegg: 73
Registrert: 16/05-2008 22:07

Jeg ble jo helt forvirret av denne oppgaven, uansett om den sannynligvis er lett for en 6. klassing:

Skriv det største og minste tallet som har fire siffer og to desimalar.
Mitt svar: 1000,01 og 9999,99

Riktig?
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Jeg ville svart det samme. :)
2357
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1180
Registrert: 07/12-2007 22:08

Li, svaret på den oppgaven kommer helt an på hvordan du ser på det.

[tex]9^{9}^{9}[/tex] vil for eksempel være større enn [tex]999[/tex], og begge tallene er skrevet kun med tre siffer. Men du kan vel lese litt mer om diskusjonen her;

http://www.curiousmath.com/index.php?na ... cle&sid=39
Li
Cayley
Cayley
Innlegg: 73
Registrert: 16/05-2008 22:07

Jada, men jeg regner med at jeg hadde fått riktig ved å ha svart som jeg sa. ;)

Jeg klarer ikke likninger, det har alltid vært mitt aller største problem. Her er to.

[tex]4x-(2x-4)+2(x-2)[/tex] og [tex](7a-4b)3-5(3a-2b)[/tex]
Sist redigert av Li den 18/05-2008 16:33, redigert 1 gang totalt.
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Dette er ikke likninger, men uttrykk som skal forkortes.

Her må du kjenne til noen regler som omhandler parenteser som du kan finne her. Se spesielt under regneregler.
Li
Cayley
Cayley
Innlegg: 73
Registrert: 16/05-2008 22:07

Er dette riktig? Vil bare være på den sikre siden.

Volum og overflate.
La oss si at vi har en kule. Radien er 6cm.

Volum:
[tex]V= 4*3,14*6*6*6=2712.96 <br> 2712.96/3= 904.32cm^3[/tex]

Overflate:
[tex]O=4*3,14*6*6=452.16[/tex] Hva eining skal være bak denne? cm^2, cm^3, eller hva?

-------------------------------
Hva er en prisme?
Hva er grunnflate, hvordan bruker jeg det ved utrekning av volum osv.?
Hvor kan jeg lære om likninger med brøk?
Hva er parallelle grafer?

More to come...
kimjonas
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 324
Registrert: 24/04-2007 15:53
Sted: Gjøvik

Riktig det der :)

Siden det er overflaten (arealet) du har funnet ut, er det [tex]cm^2[/tex]
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

[tex]O = 4 \pi r^2[/tex]

[tex]O = 4 \pi \cdot 6 \, cm \cdot 6 \, cm[/tex]

[tex]O = 144 \pi \, cm^2[/tex]

Husk at formelen for volumet er [tex]V = \frac 43 \pi r^3[/tex]. Det betyr at du må dele svaret ditt på 3 i den første likningen for å få det helt rett, men du ender opp med samme svar. :)


Hva er en prisme?
Hva er grunnflate, hvordan bruker jeg det ved utrekning av volum osv.?

Se nederst på denne siden.

Hvor kan jeg lære om likninger med brøk?
Her.

Hva er parallelle grafer?
Grafer som har samme stigningstall, altså grafer som aldri vil skjøre hverandre.

Det finnes mye bra informasjon på denne siden, så se deg litt rundt. :)
Li
Cayley
Cayley
Innlegg: 73
Registrert: 16/05-2008 22:07

Siden jeg har fått svar, må jeg jo plage dere litt mer...
Læreren min klarte ikke denne.

Ei brødoppskrift bruker tre forskjellige mjølsortar:
Kveitemjøl, grovmalen rug og finmalen rug.
Oppskrifta anbefaler dette vektforholdet mellom mjølsortane:

Kveitemjøl : grovmalen rug : finmalen rug= 9 : 4 : 3

Gunnar bruker vanlegvis denne oppskrifta.
Ein dag hadde han blanda ferdig 2400 g mjølblanding. Han fekk lyst til å bake noko grovare brød enn han pleidde, og han tok derfor oppi 300 g ekstra av grovmalen rug.

Kva blir blandingsforholdet i denne deigen? (Skriv så enkelt som mogleg.)


Yessdå, nynorsk.
Tordf
Noether
Noether
Innlegg: 24
Registrert: 18/05-2008 15:30
Sted: Kongsberg

V_kule = \frac{4\pi r^{3}}{3}
V_kjegle = \frac{\pi r^{2}h}{3}

Sett inn det du vet om hver formel og bruk reglene for potenser:
F.eks: a^{2}=(1a)^{2} = (1^{2}a^{2})

så er det bare å prøve :P
Matte er gøy når man får det til :D
LGO
Guru
Guru
Innlegg: 486
Registrert: 06/03-2004 12:43
Sted: Tønsberg

Totalt er det 9+4+3 = 16 deler med mel i utgangspunktet. Siden hele deigen veier 2400g, veier hver del 2400g/16= 150g. Da ser vi at 300 g tilsvarer 2 deler, og det nye forholdet blir 9:6:3.
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
Li
Cayley
Cayley
Innlegg: 73
Registrert: 16/05-2008 22:07

Hva dersom det ikke var 300 gram, men feks. 323 gram? Hvordan kunne jeg har gjort det da?
2357
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1180
Registrert: 07/12-2007 22:08

LGO skrev:og det nye forholdet blir 9:6:3.
Ahem. "Skriv så enkelt som mulig".

Og Li, mener du at han legger til 323 gram i stedet for 300? Da blir jo antall deler det utgjør 323/150 som er tilnærmet 2.1534. Forholdet ville da blitt 9:6.1534:3 uansett hvor tungvindt det måtte være.
LGO
Guru
Guru
Innlegg: 486
Registrert: 06/03-2004 12:43
Sted: Tønsberg

2357 skrev:
LGO skrev:og det nye forholdet blir 9:6:3.
Ahem. "Skriv så enkelt som mulig".
Hehe..Vi satser på at ingen av elevene mine ser dette. Forholdet er selvfølgelig 3:2:1 etter forkorting. *host-host*
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
Li
Cayley
Cayley
Innlegg: 73
Registrert: 16/05-2008 22:07

http://www.epmolde.no/matte/eksamen/200 ... 4-8-10.jpg

Oppgave 10b.


...slenger på enda en.

Skriv ein brøk som...
er halvparten av a/b (vet ikke hvordan man lager en sånn løyen strek.)
Svar