Ek=3/2kT

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

bartleif
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 13/03-2008 11:17

=) skrev:er du klar over at frysepunktet til vann er 0 C? og at ca. 71% av jordens overflate er dekt med vann? Dette gir overflatetemperaturen til jorda er mellom 0 celsius og 4 celsius, vi ser at hypotesen din har liten sannsynelighet for å stemme.

du kan jo foreta et hjemme eksperiment, for å finne kokepunktet for vann. ta en kjele med vann, og legg oppi et termometer, se når det begynner å koke.

evt se på definisjonen til celsius.
Hmm, skjønner lite poenget ditt her. Hva har min tanke om ved hvilken laveste mulige temperatur vann fordamper med overflatetemperaturen til jorda (noe som varierer fra sted til sted skulle jeg tro, gj.snittet er vell rundt 18celsius)?

Når vannet går lavere enn 0 celsius fryser jo vannet til is, blir til en solid i stedet for væske, dermed ikke fordamper lenger etter temperaturen har falt under dette punktet.

Og hvis noe forsterker den vell kansje "hypotesen" min om at vann fordamper ved ca 4 celsius, mens under gjerne 1-2 celsius fordamper det ikke lenger. Kokepunktet til vann er ca.100 celsius ved 1 bar. Men vannet fordamper på langt lavere temperaturer enn det, tross for at fordamping skjer på langt saktere, hvis ikke hadde det vell sjeldent regnet, ikke sant? :wink:
=)
Descartes
Descartes
Innlegg: 447
Registrert: 09/05-2007 22:41

Tror du leter etter noe annet en fordampning her, regner med at fordampning er når man tilfører nok energi slik at bindingene i en væske brytes nok til at det går over i gassform.

Kanskje du tenker på luft som tar opp vann som luftfuktighet?
[tex]\int_0^3 \frac{\left(x^3(3-x)\right)^{1/4}}{5-x}\, \mathrm{d}x = \frac{\pi}{2\sqrt{2}}\left(17-40^{3/4}\right)[/tex]
bartleif
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 13/03-2008 11:17

Har noen lyst å prøve å forklare hvorfor den potensielle energien i et stoff også har noe å si på den indre energien? En solid blokk av tre ved 20celsius vil jo ha indre energi tilsvarende 20celsius, mens den potensielle energien ved at er hevd over bakken kan umulig ha noe å si (hvis ikke den faktisk faller da, og blir kinetisk).
Videre finnes det vell potensiell energi i form av kjemisk energi i atomene (tror den er teoretisk sett forbundet med energi sluppet løs mens elektriske ladninger omplasseres i atomer), men hvordan kan det ha noen rolle å spille ved kalkulering av den indre energien? Man kan vell ikke anta at all den potensielle energien blir sluppet løs samtidig, kanskje man antar deler av den samlede potensielle energien blir sluppet løs konstant? Noen som vet?

Spørsmål, spørsmål, håper jeg ikke er til bry. Takk for svar og kritikk :)
bartleif
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 13/03-2008 11:17

Så grunnen til regn er luftfuktighet? Men hvordan tar luften opp vannet da? Sliter litt med å se for meg:)
moth
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1081
Registrert: 08/03-2008 19:47

Ved at fuktighet fra vannet fordamper og kondenserer til skyer.
Ikke glem vår venn wiki:
http://no.wikipedia.org/wiki/Regn
bartleif
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 13/03-2008 11:17

Så derfor er det rett å si at vann fordamper ved alle temperaturer over frysepunktet(sånn ca) da? Jo høyere temperaturen er jo mer fordamper vannet, men ved alle temperaturer over 0 grader vil det fordampe, bare langt ifra så mye som på 100 grader? Sto lite om ved hvilken temperatur vann begynner å fordampe på wiki. Men er vel alt over 0celsius ved 1 bar da:)
moth
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1081
Registrert: 08/03-2008 19:47

Virker sannsynlig ihvertfall. Vet ikke om det er en buffersone mellom når det fryser og når det fordamper, men kan ikke tenke meg det.
Du kan jo se om du finner noe her:
http://no.wikipedia.org/wiki/Vanndamp
thomatt
Noether
Noether
Innlegg: 31
Registrert: 18/05-2008 09:56

Dette er nok mer fysikk enn matematikk, men alikevel. I et lukket system med vann og luft vil det bli en hetrogen likevekt mellom vann i flytende fase og vann i i gassform. Andelen av vanndampen i gassfasen er partialtrykket av vanndamp i forhold til totaltrykket i gassfasen. Partialtrykket (damptrykket) av vanndampen er avhengig av temperaturen. Vannet vil begynne å koke når partialtrykket overstiger totaltrykket. Ved 100 grader er partialltrykket 1 atm og derfor koker vannet. Ved lavere trykk koker vannet ved lavere temperatur. Under frysepunktet vil det skje en sublimasjon dvs direkte overgang fra fast stoff til gass.
Jeg har ikke tabellen foran meg med jeg tror at damptrykket til vann ved 0 grader C er ca 1/40 atm.
Svar