Skjønner ikke helt hvordan den tredje-potensen forsvinner, og hvorfor 3 tallet ikke blir multipisert inn i den andre parantesen... Generelt hadde vært greit om noen tok forkortinga step by step
derivasjon
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
Thor-André
- Ramanujan

[tex] 3e^x (x + 1)^2 \,\, + \,\,e^x (x + 1)^3 \\ e^x (x + 1)^2 (x + 4) \\[/tex]
Skjønner ikke helt hvordan den tredje-potensen forsvinner, og hvorfor 3 tallet ikke blir multipisert inn i den andre parantesen... Generelt hadde vært greit om noen tok forkortinga step by step
[tex]f(x) = (x^2 +5)^3 \\ \, \\ f(x) = (u)^3 \,\,\, der\, u = x^2+5 \,\,\, og \,\,\, u\prime = 2x \\ \, \\ f\prime(x) = (u^3)\prime \cdot u\prime \\ \, \\ f\prime(x) = 3u^2 \cdot u\prime \,\,\,\,\,\,\,\, setter\, tilbake \\ \, \\ f\prime(x) = 3(x^2+5)^2 \cdot 2x \\ \, \\ \underline{\underline{f\prime(x) = 6x(x^2+5)^2}}[/tex]
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Pirk:
[tex]f(x) = (x^2 +5)^3 \\ \, \\ f(u) = (u)^3 \,\,\, der\, u = x^2+5 \,\,\, og \,\,\, u\prime = 2x \\ \, \\ f\prime(u) = (u^3)\prime \cdot u\prime \\ \, \\ f\prime(u) = 3u^2 \cdot u\prime \,\,\,\,\,\,\,\, setter\, tilbake \\ \, \\ f\prime(x) = 3(x^2+5)^2 \cdot 2x \\ \, \\ \underline{\underline{f\prime(x) = 6x(x^2+5)^2}}[/tex]

[tex]f(x) = (x^2 +5)^3 \\ \, \\ f(u) = (u)^3 \,\,\, der\, u = x^2+5 \,\,\, og \,\,\, u\prime = 2x \\ \, \\ f\prime(u) = (u^3)\prime \cdot u\prime \\ \, \\ f\prime(u) = 3u^2 \cdot u\prime \,\,\,\,\,\,\,\, setter\, tilbake \\ \, \\ f\prime(x) = 3(x^2+5)^2 \cdot 2x \\ \, \\ \underline{\underline{f\prime(x) = 6x(x^2+5)^2}}[/tex]
-
Thor-André
- Ramanujan

dere misforstår mitt spørsmål (er ikke like godt til å formulere meg alltid, så det er min feil) men jeg lurer på hvordan:
[tex]3e^x (x + 1)^2 + e^x (x + 1)^3[/tex] kan bli til [tex]e^x (x + 1)^2 (x + 4)[/tex] bare ved hjelp av sammentrekning eller hva en skal kalle det...
[tex]3e^x (x + 1)^2 + e^x (x + 1)^3[/tex] kan bli til [tex]e^x (x + 1)^2 (x + 4)[/tex] bare ved hjelp av sammentrekning eller hva en skal kalle det...
Du kan jo prøve å gange ut og se hva du får.
-
Thor-André
- Ramanujan

[tex]3e^x (x + 1)^2 \,\, + \,\,e^x (x + 1)^3 \\ (3xe^x + 3e^x )^2 + (xe^x + e^x )^3 \\ e^x [(3x + 3)^2 (x + 1)^3 ] \\[/tex]

Hva? Nei, det går ikke. Potenser har høyere prioritering enn faktorer. Det du får er
[tex]3e^x(x^2+2x+1)+e^x(x^3+3x^2+3x+1)[/tex]
Det greier du vel å regne ut?
[tex]3e^x(x^2+2x+1)+e^x(x^3+3x^2+3x+1)[/tex]
Det greier du vel å regne ut?
-
Thor-André
- Ramanujan

Nei, huff, tenkte helt feil
men er noe jeg likevel ikke helt får til, når du ganger ut får du:
[tex]e^x (3x^2 + 6x + 3 + x^3 + 3x^2 + 3x + 1)[/tex]
skal du så trekke sammen, og så løse det som en tredjegradslikning? er det ikke noen enklere måte?
men er noe jeg likevel ikke helt får til, når du ganger ut får du:
[tex]e^x (3x^2 + 6x + 3 + x^3 + 3x^2 + 3x + 1)[/tex]
skal du så trekke sammen, og så løse det som en tredjegradslikning? er det ikke noen enklere måte?
Ja, det er det du må gjøre nå. Du har [tex]e^x(x^3+6x^2+9x+4)[/tex]
Dette kan vi faktorisere:
[tex]x^3+6x^2+9x+4=(x+4)(x+1)^2[/tex]
Prøv selv og se at det stemmer.
Dette kan vi faktorisere:
[tex]x^3+6x^2+9x+4=(x+4)(x+1)^2[/tex]
Prøv selv og se at det stemmer.
-
Thor-André
- Ramanujan

hmm, hvordan faktoriserer du det utrykket? du har ingen fellesnevner : /
hvis du taster det inn på kalkulatoren får du -1 og -4, og hvorfor er ikke svaret da [tex](x+1)(x+4)[/tex] ?
hvis du taster det inn på kalkulatoren får du -1 og -4, og hvorfor er ikke svaret da [tex](x+1)(x+4)[/tex] ?
-
Thor-André
- Ramanujan

Hvordan kan du vite det når det står:
[tex] 1: -1[/tex]
[tex] 2: -4[/tex]
er det alltid slik at når vi får færre svar en graden på ligningen, så er den første løsningen (i dette tilfelle -1) et dobbelt nullpunkt?
[tex] 1: -1[/tex]
[tex] 2: -4[/tex]
er det alltid slik at når vi får færre svar en graden på ligningen, så er den første løsningen (i dette tilfelle -1) et dobbelt nullpunkt?
En tredjegradsligning vil alltid, alltid bestå av leddene [tex]ax^3+bx^2+cx+d, \, \, \, \, a,b,c,d \in <\leftarrow,\rightarrow>[/tex]. Dette uttrykket kan faktoriseres hvis det har noen nullpunkter. I faktorisert form vil det stå som [tex](x-x_1)(x-x_2)(x-x_3)[/tex]. I dette tilfellet; [tex]x^3+6x+9x+4[/tex] har vi to nullpunkter, som betyr at ett av dem et et dobbelt nullpunkt. Her er [tex]x=-1[/tex] det doble nullpunktet, som betyr at [tex]x^3+6x+9x+4[/tex] faktorisert blir [tex](x+4)(x+1)(x+1)=(x+4)(x+1)^2[/tex]
EDIT:
For å svare på spørsmålet ditt, nei. Det er ikke nødvendigvis løsningen nærmest origo som er det doble nullpunktet. Prøv å plotte inn ligningene [tex](x+1)(x+1)(x+4)[/tex] og [tex](x+1)(x+4)(x+4)[/tex] på kalkulatoren din.
EDIT2:
Kan være jeg som tar feil nå, men det viser seg at om du plotter inn grafen i et koordinatsystem, ligger det doble nullpunktet i x-verdien der grafen berører x-aksen, men ikke skifter fortegn.
EDIT:
For å svare på spørsmålet ditt, nei. Det er ikke nødvendigvis løsningen nærmest origo som er det doble nullpunktet. Prøv å plotte inn ligningene [tex](x+1)(x+1)(x+4)[/tex] og [tex](x+1)(x+4)(x+4)[/tex] på kalkulatoren din.
EDIT2:
Kan være jeg som tar feil nå, men det viser seg at om du plotter inn grafen i et koordinatsystem, ligger det doble nullpunktet i x-verdien der grafen berører x-aksen, men ikke skifter fortegn.
-
Thor-André
- Ramanujan

okei, mente ikke nærmest origo, men det første svaret som kommer på kalkulatoren([tex]x_1[/tex]) men samme kan det være
takk for alle svar
setter stor pris på det 
takk for alle svar