Hei!
Oppgaven er slik:
10 gutter og 11 jenter er på en samling. 4 ungdommer trekkes tilfeldig fra denne gruppen. Hva er sannsynligheten for at det er flertall av jneter blant de fire?
Oppgaven kan løses slik:
((11C3)(10C1))/(21C4) + ((11C4)(10C0))/(21C4) = 0.331.
Men hvorfor blir det feil å bruke binomisk fordeling her? Jeg tenkte det funket å regne ut sannsynligheten for å trekke ut 3 jenter og summere med sannsynligheten for å trekke ut 4 jenter. Da fikk jeg 0.349. Når kan jeg IKKE bruke binomisk fordeling?
Nok en 2mx sannsynlighet
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Binomisk fordeling skal du bruke når du vil vite hvor mange ganger k intreffer, fra en mengde på n, og utfallene ikke er avhengige.
Dette forsøket er jo avhengig, og da forandrer sannsynligheten seg underveis. Derfor nytter det ikke med binomisk fordeling, NEMLIG!
Her er det riktig å bruke hypergeometrisk sannsynlighet, fordi man deler opp menneskene i to mengder, og velger fra dem.
Ok?
Dette forsøket er jo avhengig, og da forandrer sannsynligheten seg underveis. Derfor nytter det ikke med binomisk fordeling, NEMLIG!

Her er det riktig å bruke hypergeometrisk sannsynlighet, fordi man deler opp menneskene i to mengder, og velger fra dem.
Ok?
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.