Hei!
Kan man gjøre om alle verdiene i en liste (under stat) til logaritmiske verdier?
Det er så ufattelig kjedelig å plotte dem.
Hvis spørsmålet mitt ikke er så klart:
Si jeg har
x: 1, 5, 10, 20
y: 28, 283, 382, 934
Jeg vil nå gjøre om disse verdiene til naturlig logaritmiske verdier (for x), for å se om de passer med en rett linje. Og 10er-logaritmen på x, såvel som y-koordinatene, for å se om den passer med en potensfunksjon. Molig?
Casio fx-9750G Plus, spørsmål
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Jeg har ingen casio-kalkulator, men jeg tror du får sette deg selv på pinebenken og ta vardiene manuellt. Det er jo ikke mange verdiene det er snakk om.
Hehehe
De verdiene jeg satt der var eksempler.
Noen ganger er det kanskje 10 for x og 10 for y. Det blir 20 verdier det, espen. I tillegg skal man ha med utrolig mange desimaler på hver koordinat når det handler om logaritmer... Det blir fort mye plotting, og hvis jeg kan gjøre det i en fei på feks eksamen, så sparer jeg mye tid på det...
edit
Jeg kunne visst trykke "log" "koordinat", hehehe... Jeg har vanligvis pleid å plotte alle verdiene i "Run" menyen, skrevet dem opp og plottet dem på nytt... Haha, ikke rart ting tar tid da.
De verdiene jeg satt der var eksempler.
Noen ganger er det kanskje 10 for x og 10 for y. Det blir 20 verdier det, espen. I tillegg skal man ha med utrolig mange desimaler på hver koordinat når det handler om logaritmer... Det blir fort mye plotting, og hvis jeg kan gjøre det i en fei på feks eksamen, så sparer jeg mye tid på det...

edit
Jeg kunne visst trykke "log" "koordinat", hehehe... Jeg har vanligvis pleid å plotte alle verdiene i "Run" menyen, skrevet dem opp og plottet dem på nytt... Haha, ikke rart ting tar tid da.
Gå inn i STAT og legg inn x- og y-verdiene dine i List 1 og List 2. Plassér skrivemarkøren på listehodet (over der det står List 1).
Du skal nå bruke "liste"-operasjoner. optn-f1 (list) gir deg tilgang til disse operasjonene. Tast: "ln List 1 exe" flytt deg til listehodet til y-verdiene, og tast: "ln List 2 exe".
Så du hva som skjedde? Var det til hjelp?
Du skal nå bruke "liste"-operasjoner. optn-f1 (list) gir deg tilgang til disse operasjonene. Tast: "ln List 1 exe" flytt deg til listehodet til y-verdiene, og tast: "ln List 2 exe".
Så du hva som skjedde? Var det til hjelp?
En alternativ metode:
Legg inn x- og y-verdiene i list 1 og list 2 i "STAT"
Gå inn i "Run", ta kopi av verdiene i list 1 og list 2 ved å taste:
1) "List 1 -> List 3" og "List 3 -> List 4", du kunne selvsagt lagt verdiene inn i list 3 og list 4 med en gang....
2) Tast: "ln List 3 -> List 1" og "ln List 4 -> List 2".
Nå ble ln til x-verdiene lagt i List 1 og ln til y-verdiene lagt i List 2.
Nå kan du gå inn i "STAT" og sjekke grafen.
Trenger du å teste for [tex]10^x[/tex] og [tex]10^y[/tex], bytter du ut [tex]"ln"[/tex] med [tex]10^x[/tex]-tasten i punkt 2) i oppskriften over.
Lykke til!
EDIT: I oppskriften brukte jeg -> det er piltasten du finner rett over AC-tasten.
Legg inn x- og y-verdiene i list 1 og list 2 i "STAT"
Gå inn i "Run", ta kopi av verdiene i list 1 og list 2 ved å taste:
1) "List 1 -> List 3" og "List 3 -> List 4", du kunne selvsagt lagt verdiene inn i list 3 og list 4 med en gang....
2) Tast: "ln List 3 -> List 1" og "ln List 4 -> List 2".
Nå ble ln til x-verdiene lagt i List 1 og ln til y-verdiene lagt i List 2.
Nå kan du gå inn i "STAT" og sjekke grafen.
Trenger du å teste for [tex]10^x[/tex] og [tex]10^y[/tex], bytter du ut [tex]"ln"[/tex] med [tex]10^x[/tex]-tasten i punkt 2) i oppskriften over.
Lykke til!
EDIT: I oppskriften brukte jeg -> det er piltasten du finner rett over AC-tasten.
Ettam, du er en knupp! Tusen hjertlig takk! Det er så mye bedre når man kan litt mer enn det helt grunnleggende på denne utrolige regnemaskinen, hehe