eksamensoppgave 3mx

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
krivol
Cayley
Cayley
Innlegg: 99
Registrert: 04/09-2006 21:04

Har kommet opp i matteeksamen, og har en tidligere eksamensoppgave jeg trenger litt hjelp til.

Bilde

Oppgave a) skjønner jeg vel egentlig. skal finne antall ledd i rekka, og dette gjør jeg ved å sette inn de opplysningene jeg har inn i formelen for a[sub]n[/sub]Men står helt fast hvordan jeg skal løse den videre... skal jeg bruke log?
34 = 40 * 0,98^(n-1)

de andre deloppgavene skjønner jeg ikke... noen som vil hjelpe? på forhånd tusen takk:)
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

Du har lagt ut denne på feil plass. Flytt den til vgs-forumet!
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

Dessuten er den besvart tidligere. Search and thee shall find (Eller noe) ;)
Sist redigert av Dinithion den 26/05-2008 21:07, redigert 1 gang totalt.
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
2357
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1180
Registrert: 07/12-2007 22:08

Search and thee shall find, kanskje?

Thoe may refer to:

* Thoe, a Nereid in Greek mythology
* Thoe, an Oceanid in Greek mythology

In Greek and Roman mythology, the Oceanids were the three thousand daughters of the Titans Oceanus and Tethys.

Akkurat hva denne datteren har med saken ser jeg ikke helt.
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

Hehe, godt mulig. Språk er ikke min greie. Det er det som gjøre matte så greit. Man slipper å tenke, fundere og synse så mye :) (Og dette er sannsynligvis akkuratt de samme argumentene som språkfolk bruker mot matematikk :P)
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Thoe, dere tenker kanskje på thou?

Search, and thou shall find!
Svar