din mening, r1 eksamen!

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Hennk90
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 17
Registrert: 28/05-2008 15:19

Magisk skrev:Gikk forholdsvis greit, bortsett fra d,e,f på 5, og nesten hele 2ern. Hva i all verden måtte t være for at linjene skulle skjære hverandre?
Les resten av posten da... oppgave 2 var feil på mange skoler.
Magisk
Cayley
Cayley
Innlegg: 58
Registrert: 07/02-2008 14:46

Hennk90 skrev:
Magisk skrev:Gikk forholdsvis greit, bortsett fra d,e,f på 5, og nesten hele 2ern. Hva i all verden måtte t være for at linjene skulle skjære hverandre?
Les resten av posten da... oppgave 2 var feil på mange skoler.
Ja, det eneste som var feil var at de hadde merka fotpunktene feil. F1, F2, F2, istedenfor F1, F2, F3. Hadde ellers lite betydning for resten av oppgaven.
Sist redigert av Magisk den 28/05-2008 15:57, redigert 1 gang totalt.
Kiyu
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 25/05-2008 13:30

Denne eksamenen gikk rett til vest og nedenom. Det var noe av det som jeg ikke kan huske at vi har gjennomgått i timen en gang. Som så mange andre her er jeg heldig om jeg havner på en 3.

Ugh. Å dette ned fra 5 til 3 er ikke hyggelig.
bj
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 26/05-2008 17:45

D gikk ikke særlig bra... Tror den eneste jeg greide var oppg.1. Men ble så irritert over at d var så mye geometri, for d har vi nesten ikke hatt om. :(
Hennk90
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 17
Registrert: 28/05-2008 15:19

Magisk skrev:
Hennk90 skrev:
Magisk skrev:Gikk forholdsvis greit, bortsett fra d,e,f på 5, og nesten hele 2ern. Hva i all verden måtte t være for at linjene skulle skjære hverandre?
Les resten av posten da... oppgave 2 var feil på mange skoler.
Ja, det eneste som var feil var at de hadde merka fotpunktene feil. F1, F2, F2, istedenfor F1, F2, F2. Hadde ellers lite betydning for resten av oppgaven.

Nopp, parametere var feil
Magisk
Cayley
Cayley
Innlegg: 58
Registrert: 07/02-2008 14:46

Hennk90 skrev:
Magisk skrev:
Hennk90 skrev: Les resten av posten da... oppgave 2 var feil på mange skoler.
Ja, det eneste som var feil var at de hadde merka fotpunktene feil. F1, F2, F2, istedenfor F1, F2, F2. Hadde ellers lite betydning for resten av oppgaven.

Nopp, parametere var feil
Håper det stemmer, men tviler sterkt. Noen som kan konfirmere dette?
Hennk90
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 17
Registrert: 28/05-2008 15:19

Magisk skrev:
Hennk90 skrev:
Magisk skrev: Ja, det eneste som var feil var at de hadde merka fotpunktene feil. F1, F2, F2, istedenfor F1, F2, F2. Hadde ellers lite betydning for resten av oppgaven.

Nopp, parametere var feil
Håper det stemmer, men tviler sterkt. Noen som kan konfirmere dette?
Herreligheten da.. tidenes letteste oppgave :P er ikke så vanskelig å løse den med riktige parametere. Løst 20tusen av de før prøven.
Magisk
Cayley
Cayley
Innlegg: 58
Registrert: 07/02-2008 14:46

ok
Sist redigert av Magisk den 28/05-2008 16:04, redigert 1 gang totalt.
Audionom
Noether
Noether
Innlegg: 20
Registrert: 06/11-2005 10:24

^ Begge deler var feil, men bare: F1, F2, F2 -> F1, F2, F3 ble 'rettet' fra utdanningsdirektoratet sin side.
De som forstod oppgaven, sa også at parametere var feil, noe som også ble bekreftet fra flere lærere. (Med andre ord så er ikke denne feilen offisiel)

Edit.
Sist redigert av Audionom den 28/05-2008 16:06, redigert 1 gang totalt.
Hennk90
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 17
Registrert: 28/05-2008 15:19

Audionom skrev:^ Begge var er feil, men bare: F1, F2, F2 -> F1, F2, F3 ble 'rettet' fra utdanningsdirektoratet sin side. De som forstod oppgaven, sa også at parametere var feil, noe som også ble bekreftet fra flere lærere. Så denne oppgaven burde vel strengt tatt falle vekk.
selvfølgelig burde den det. + at jeg(vi) mistet tid på å gå skikkelig gjennom del 1. Jeg bruker f.ex. å regne gjennom 2 ganger..
wingeer
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 24/05-2008 17:22
Sted: Trondheim

Audionom skrev:^ Begge deler var feil, men bare: F1, F2, F2 -> F1, F2, F3 ble 'rettet' fra utdanningsdirektoratet sin side.
De som forstod oppgaven, sa også at parametere var feil, noe som også ble bekreftet fra flere lærere. (Med andre ord så er ikke denne feilen offisiel)

Edit.
Den øverste "feilen" ble rettet på ja, var jo ikke store feilen det da, sånn man hadde skjønt. Men parameterne, det må være offisielt? Feil er feil mener nå jeg. Ødela hele oppgaven for min del, æsj.
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Noen som har eksamensoppgavene og kan legge dem ut her? Det hadde vært fint. :)
Audionom
Noether
Noether
Innlegg: 20
Registrert: 06/11-2005 10:24

wingeer skrev:
Audionom skrev:^ Begge deler var feil, men bare: F1, F2, F2 -> F1, F2, F3 ble 'rettet' fra utdanningsdirektoratet sin side.
De som forstod oppgaven, sa også at parametere var feil, noe som også ble bekreftet fra flere lærere. (Med andre ord så er ikke denne feilen offisiel)

Edit.
Den øverste "feilen" ble rettet på ja, var jo ikke store feilen det da, sånn man hadde skjønt. Men parameterne, det må være offisielt? Feil er feil mener nå jeg. Ødela hele oppgaven for min del, æsj.
Det kan ikke være offisielt når ikke utdanningsdirektoratet har bekreftet feilen.
Genius-Boy
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 242
Registrert: 31/01-2006 20:06
Sted: Oslo

jeg kom også frem til at det var en feil i parameterframstillingen som var oppgitt i oppgave 2a). Ut ifra koordinatsystemet fikk jeg retningsvektoren til å bli [-1,3], noe som med punktet C(3,4) vil gi parameterframstillingen

[tex]l:\{x=3-t[/tex]
[tex] y=4+3t[/tex]

Dette er ikke det samme som det oppgaveteksten sier, den mener at retningsvektoren er [-1,4].

Opps, ser at det ble noe feil med texkodene for en parameterframstilling... :)

Den første feilen hadde som tidligere nevnt ikke så mye å si for oppgaveløsningen, men denne parameterfeilen er av større betydning. Og på vår skole fikk vi ikke engang beskjed om at det var feil med parameterne, det eneste vi fikk vite var at det skulle stå F3 istedet for F2.

Jeg synes også at de burde trekke den oppgaven helt tilbake, tror jeg først kom frem til det riktige svaret. Men så gjorde jeg om det for å få det til å stemme med oppgaveteksten. :? De som lager eksamen, må da ha kontroll på dette! De kan vel ikke forvente at elevene skal finne feil i oppgaveteksten, og på den måten miste en god del tid! :shock: Fokuset på geometri var heller ikke bra (min subjektive mening). Om den parameteroppgaven faller bort, så har jeg stor sjanse for å få en 5'er.

Espen180, her er eksamensheftet (var så heldig at jeg fikk ta det med hjem :P ):

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

EDIT: Oi, ser at det ble litt store bilder..bare si ifra om størrelsen må endres :wink:
Sist redigert av Genius-Boy den 28/05-2008 17:40, redigert 1 gang totalt.
"The essence of mathematics is not to make simple things complicated, but to make complicated things simple."
Charlyjenta
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 28/05-2008 17:11

Kaster meg på her jeg også, er veldig glad at det ikke bare er meg som synes det var vanskelig i dag:) Når man ligger mellom 5 og 6 og får en eksamen som detta slengt i trynet som man ikke skjønner så mye av, blir man ganske frustrert:S Men, men... Klarte verken hele 2 eller hele 5 jeg da;(! Ingen som synes oppgave fem var vanskelig? A og B var greie, men resten av oppgaven hadde jeg ikke sjans til å løse!!

Noen som det i det hele tatt gikk bra for?
Svar