din mening, r1 eksamen!

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Hennk90
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 17
Registrert: 28/05-2008 15:19

Se på oppgave to da, parameterframstillingen gir en vektor [-1,4] stemmer ikke med kordinatsystemet i heletatt!
andhou
Cantor
Cantor
Innlegg: 128
Registrert: 12/03-2007 23:16

synes den var unødvendig vanskelig, altfor mange tunge bevis. Er det virkelig nødvendig for å vise hva man kan?

Fikk ikke vite om feilen i parametrene før nå så den oppgaven gikk galt, hadde visst lagt fra meg hodet på WC på oppgave 3 (regnet med samme sannsynlighet for å trekke en spar hvor hvert kort) og oppgave 5 ble sikkert feil :oops:
Gllk
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 28/05-2008 18:30

andhou skrev:Synes den var unødvendig vanskelig, altfor mange tunge bevis. Er det virkelig nødvendig for å vise hva man kan?
Er enig med deg.

Om oppgave 2 faller vekk har jeg iallefall 5`ern, og da må man vell kunne si at det har gått rimelig greit.
Genius-Boy
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 242
Registrert: 31/01-2006 20:06
Sted: Oslo

Hadde vært kjempekult dersom vi kunne ha tatt en avstemning her på forumet angående vanskelighetsgraden på r1-eksamen (tror ikke det går da). Ser ut til at de fleste ville ha svart at den var altfor vanskelig (mye bevis og geometri ødelegger!), inkludert meg. 8-)

Det er ikke ofte man ser så mange folk her på forumet som synes at en prøve/eksamen var meget vanskelig.
Sist redigert av Genius-Boy den 28/05-2008 18:45, redigert 1 gang totalt.
"The essence of mathematics is not to make simple things complicated, but to make complicated things simple."
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Genius-Boy skrev:[...]
Oi det der så slettes ikke galt ut! Håper jeg kommer opp i R1 neste år. :twisted:
Charlyjenta
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 28/05-2008 17:11

Avstemning hadde vært bra, så kanskje noen kunne fått opp øya for hva vi faktisk måtte slite med i dag (og seinere med å få en elendig karakter)?? Bevis og geometri ødelegger, ja helt enig... Den slags bevis er ikke akkurat prioritert i bøkene ( ihvertfall ikke i Sinus)...
Våknet i dag og ante fred og ingen fare, tenkte at denne eksamen ville gå lett som ingenting!! Men NEIDA... Synes alle som fant eksamen vanskelig skal gå sammen å klage jeg:P
Kjeks
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 28/05-2008 19:23

Det er så utrolig irriterende at bevis og geometri skal dominere en prøve så ******. Det var jo bare 2 oppgaver som dreide seg om "normal" matte (som jeg er klar sekserelev i). De var til gjengjeld utrolig enkle, slik at det sikkert blir utelukkende bevis og geometrioppgavene som avgjør karaktergrensene. Jaja, satser på at jeg greier å få 4. Fikk til alle (tror jeg) utenom de tre-fire siste på både 2 og 5...

Forresten, hva skjer dersom det viser seg at det var en feil i oppgave 2? Blir den strøket da? Dersom den blir det seg det kanskje litt lysere ut for min del
Charlyjenta
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 28/05-2008 17:11

Håper snittet blir generelt dårlig jeg, slik at de ser at de har gjort en feil her... Denne eksamen kan ikke ha vært beregnet på vår matte, i hvertfall ikke alle oppgavene.. Som du sier, bare et par oppgaver som dreide seg som normal matte!! Irriterrende, er også en 6-5 elev i den matten vi har hatt på prøver gjennom hele året, altså den matten vi er vant til... Oppgave 2 og 5 var grusomme, klarte kun den første delen av de jeg å:( Håper oppgave 2 strykes:)! Dem kan vel ikke gjøre det på noen annen måte?

Men hvordan er det i det hele tatt mulig å sende ut en oppgave med så innlysende feil? Det må jo være feil et sted... En eksamen skal heller ikke være så vanskelig!! Det er vel meninga at vi skal klare det? Sitter bare igjen med en følelse om at de er ute etter å ta oss:P Hehe:P
Kjeks
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 28/05-2008 19:23

Sitter også igjen med en følelse av at departementet har analysert og funnet frem til den ene tingen jeg (vi?) ikke kan, for så å kjøre på med nesten utelukkende det. De vil meg (oss?) vondt :p

Og dersom det stemmer at den parameteren i 2b er feil er det jo nesten utrolig. To feil i samme oppgave. Det hele er så sløvt at det er latterlig. Trøsten får være at dersom vi har gjort det dårlig på prøven i dag, så har departementet gjort en enda dårligere jobb med prøven :roll:
Charlyjenta
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 28/05-2008 17:11

Ja, trøsten får ligge i det:) Håper departementet innser feilen de har gjort ved å gi oss noe sånt:) Håper alt ender godt:):) Hehe:) Sitte i ene enden å klage over at nordmenn er dårlige på skolen, og så i andre enden gi oss noe vi ikke er i stand til... Snakk om molboer:P

Noen som har hørt uttalelser fra noen mattelærer angående prøven forresten?
Themaister
Cayley
Cayley
Innlegg: 85
Registrert: 30/01-2007 15:23

Hmm :\ Klarte prøven helt fint, men ja, var litt vel mye geometri. Håper bare på ingen slurvefeil så blir det nok toppkarakter^^
Sist redigert av Themaister den 28/05-2008 20:55, redigert 1 gang totalt.
Audionom
Noether
Noether
Innlegg: 20
Registrert: 06/11-2005 10:24

Skal høre med min mattelærer i morgen tidlig om hva han syntes, for han har garantert regnet seg gjennom den innen den tid.

Men det at denne prøven var såpass vanskelig er nok pga. kunnskapsløftet. Ikke alltid like morsomt å være prøvekaniner sier jeg...
Genius-Boy
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 242
Registrert: 31/01-2006 20:06
Sted: Oslo

Det er på grunn av denne prøveordningen at jeg hater kunnskapsløftet. :evil: Det vil vel ikke være med på å løfte kunnskapen til et høyere nivå, når det lages en såpass vanskelig prøve. Ingen oppgaver i R1-boka eller andre steder var slike. Jeg tror løftet vil ha et vendepunkt etter denne prøven. Kunnskapsløftet har gått over til å bli kunnskapsfallet...hehe :)
"The essence of mathematics is not to make simple things complicated, but to make complicated things simple."
Themaister
Cayley
Cayley
Innlegg: 85
Registrert: 30/01-2007 15:23

:\ Får håpe kunnskapsdepartementets inkompetans ikke virker unødvendig mye inn på karakteren da^^ Jeg oppdaget btw ingen feil i oppg. 2 though o.O
Stussa over at den grafiske framstillingen var litt "off", men utenom det kom jeg igjennom alle oppgavene på 2-ern uten å oppdage noe.

Kanskje jeg egentlig fikk feil da o.o

Jeg fikk skjærningspunktet til å bli (25/7 , 12/7)
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Themaister skrev::\ Får håpe kunnskapsdepartementets inkompetans ikke virker unødvendig mye inn på karakteren da^^ Jeg oppdaget btw ingen feil i oppg. 2 though o.O
Stussa over at den grafiske framstillingen var litt "off", men utenom det kom jeg igjennom alle oppgavene på 2-ern uten å oppdage noe.
Kanskje jeg egentlig fikk feil da o.o
Jeg fikk skjærningspunktet til å bli (25/7 , 12/7)
det skal stemme...
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Svar