din mening, r1 eksamen!

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

casuperu
Noether
Noether
Innlegg: 30
Registrert: 26/05-2008 17:11

For min del gikk den nokså bra :D, femmer'n er ganske sikra tror jeg, men jeg er enig i at det var vanskelig =/. I oppgave to måtte man bruke den første a) oppgaven til [a,b] står 90 grader på [-b,a] ;).
casuperu
Noether
Noether
Innlegg: 30
Registrert: 26/05-2008 17:11

Hennk90 skrev:Se på oppgave to da, parameterframstillingen gir en vektor [-1,4] stemmer ikke med kordinatsystemet i heletatt!
Koordinatsystemet var bare en skisse, du kunne ikke ta utgangspunkt i den =/.
tuned
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 28/05-2008 21:09

Noen som har løsningsforslag til oppgave 5 e) ?
casuperu
Noether
Noether
Innlegg: 30
Registrert: 26/05-2008 17:11

Var det konstruksjonen eller bevise at c=r/4?
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

tuned skrev:Noen som har løsningsforslag til oppgave 5 e) ?
[tex]\frac{1}{\sqrt{c}}\,=\,\frac{1}{\sqrt{r}}\,+\,\frac{1}{\sqrt{r}}=\frac{2}{\sqrt{r}}[/tex]

kvadrer begge sider:

[tex]\frac{1}{c}=\frac{4}{r}[/tex]

[tex]c=\frac{r}{4}[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
andhou
Cantor
Cantor
Innlegg: 128
Registrert: 12/03-2007 23:16

men vi kan da trøste oss med, og håpe på at siden det er første R1eksamen i kunnskapsløftebruddet så vet de ikke helt hvordan ferdighetene til elevene ligger an, og derfor gjerne gir litt ekstra god karakter.

jeg mener da det er hull i hodet at en god gjennomsnittselev skal stryke på eksamen, karakterskalaen går også til 6 for en grunn....
casuperu
Noether
Noether
Innlegg: 30
Registrert: 26/05-2008 17:11

Ikke ta sorgene på forskudd da :D
Hennk90
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 17
Registrert: 28/05-2008 15:19

casuperu skrev:
Hennk90 skrev:Se på oppgave to da, parameterframstillingen gir en vektor [-1,4] stemmer ikke med kordinatsystemet i heletatt!
Koordinatsystemet var bare en skisse, du kunne ikke ta utgangspunkt i den =/.
Sto jammen ikke at det var noe skisse, når du fikk brøk-svaret stemte det ikke med det eksamensfolket hadde satt opp.. selvfølgelig bruker du da lengere tid å sjit.. kan jo å regne oppgaven i blinde, men det stemte jo ikke med det vi fikk oppgitt :x
casuperu
Noether
Noether
Innlegg: 30
Registrert: 26/05-2008 17:11

Joda, det står at det er en skisse, jeg lover ;). Det står "Se skissen nedenfor". Og hvis du bruker at [a,b] står vinkelrett på [-b,a] kommer du frem til nettopp den parameterfremstillingen som direktoratet hadde laget. a(1,0) b(5,1) AB=[4,1], som altså må stå vinkelrett på [-1,4], i tillegg har du C(3,4) og dermed den korrekte parameterfremstillingen ;).
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Var eksamen så vanskelig da? Sannsynligheten er jo ganske standard, og er jo den elever pleier å slite mest med. Men kan være enig i at det er i overkant mye geometri..
Hennk90
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 17
Registrert: 28/05-2008 15:19

Selvfølgelig kan du bruke denne metoden, men hele poenget her er jo at noen valgte å finne den eksakte vektoren istede for bare en generel vektor. Da ble koordinatsysteme missvisende å tullete.. du kan si imot så mye du vil men koordinatsystemet er og vil alltid bli missvisende å dermed en del av oppgaven feil. Latterlig av dere..
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Er jo mulig å lage en liten skisse selv..-
casuperu
Noether
Noether
Innlegg: 30
Registrert: 26/05-2008 17:11

Hennk90 skrev:Selvfølgelig kan du bruke denne metoden, men hele poenget her er jo at noen valgte å finne den eksakte vektoren istede for bare en generel vektor. Da ble koordinatsysteme missvisende å tullete.. du kan si imot så mye du vil men koordinatsystemet er og vil alltid bli missvisende å dermed en del av oppgaven feil. Latterlig av dere..
Det står fortsatt at det koordinatsystemet bare er en skisse, dermed er faktisk ikke oppgaven feil, og som Jarle sier er det fullt mulig å lage en liten skisse selv. Hvis du hadde gjort dette hadde du sett at den skissen som var i oppgaveheftet faktisk var feil. Derfor kunne du ikke ta utgangspunkt i den skissen som var med i oppgaveheftet. Den parameterfremstillingen du kan lage ut i fra de opplysningene jeg viste ovenfor er en eksakt parameterfremstilling ;).
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Er vel bare utdanningsdirektoratet som ikke klarer å tegne normallinjer.
Hennk90
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 17
Registrert: 28/05-2008 15:19

casuperu skrev:
Hennk90 skrev:Selvfølgelig kan du bruke denne metoden, men hele poenget her er jo at noen valgte å finne den eksakte vektoren istede for bare en generel vektor. Da ble koordinatsysteme missvisende å tullete.. du kan si imot så mye du vil men koordinatsystemet er og vil alltid bli missvisende å dermed en del av oppgaven feil. Latterlig av dere..
Det står fortsatt at det koordinatsystemet bare er en skisse, dermed er faktisk ikke oppgaven feil, og som Jarle sier er det fullt mulig å lage en liten skisse selv. Hvis du hadde gjort dette hadde du sett at den skissen som var i oppgaveheftet faktisk var feil. Derfor kunne du ikke ta utgangspunkt i den skissen som var med i oppgaveheftet. Den parameterfremstillingen du kan lage ut i fra de opplysningene jeg viste ovenfor er en eksakt parameterfremstilling ;).

Hvorfor i helvette fikk noen av skolene da beskjed under prøven ved en hastemail at koordinatsystemet var feil? svar på den du
Svar