Abstrakt matte best?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Mayhassen
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 374
Registrert: 30/03-2006 18:55
Sted: Brumunddal

Sist redigert av Mayhassen den 14/05-2008 17:37, redigert 1 gang totalt.
=)
Descartes
Descartes
Innlegg: 447
Registrert: 09/05-2007 22:41

Vel, hvis den er mer praktisk enn den "praktiske", så er den "upraktiske" mest praktisk.

Og det forundrer meg ikke egentlig, man burde lære et matematisk konsept som et matematisk konsept, og ikke noe bundet til enkelttilfeller som en slags "formel".
[tex]\int_0^3 \frac{\left(x^3(3-x)\right)^{1/4}}{5-x}\, \mathrm{d}x = \frac{\pi}{2\sqrt{2}}\left(17-40^{3/4}\right)[/tex]
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Jeg ville anbefalt deg å endre trådtittelen til "abstrakt matte best?"
Svaret er ja.
Shantel
Noether
Noether
Innlegg: 36
Registrert: 01/10-2004 14:40

Jepp!

Abstrakt matte er mer generell enn anvendt matte, og krever også litt mer kreativitet etter min mening.
Mayhassen
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 374
Registrert: 30/03-2006 18:55
Sted: Brumunddal

da byttet jeg tittel Emomilol :)

Er også enig i at folk fort kan bli hengt opp i eksemplene de blir vist, og dermed ikke ser anvendelsen på et mer generelt nivå.

Det som derimot skremmer meg mest, er motivasjon og arbeidslyst blant den gjennomsnittlige elev på skolen der jeg går.
Du kan lære bort på en meget bra måte, men alikevel er det ingen som gidder å jobbe med realfaget (noe som de aller aller fleste trenger å gjøre).
Og jeg ekskluderer ikke meg selv fra den nevnte gruppa heller :shock:
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Hehe, "når får jeg bruk for dette da?" er alltid en slager. :wink:
sEirik
Guru
Guru
Innlegg: 1551
Registrert: 12/06-2006 21:30
Sted: Oslo

Man kan f.eks. først innføre den abstrakte delen av emnet, og så gå over til eksempler i praksis etterpå.
MatteNoob
Riemann
Riemann
Innlegg: 1634
Registrert: 08/01-2008 14:53
Sted: matematikk.net :)

Jeg er for abstrakt matematikk selv, det er den som lar deg være kreativ. Jeg tror mange anser matematikk for å være et formelbasert og forutsigbart fag, der alt handler om pugging av formler og regler. Jeg har erfart, at desto mer jeg forstår, dess flere måter kan jeg løse et problem på. Det betyr at det er rom for å være kreativ!

Når det gjelder praktisk matematikk, så tror jeg mange har en tendens til å linke metoden opp mot situasjonen, fremfor å se anvendelsen av den.

En god matematikklærer jeg hadde en gang, sa: "Denne boken har to, tre fundamentale matematiske idéer, resten er eksempler."
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Svar