din mening, r1 eksamen!

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

Jeg vil påstå at de aller fleste som er oppe til eksamen er litt usikre og nervøse når de sitter der. Man har tross alt tidspress på seg. Man FORVENTER at eksamen er riktig, og at de dobbel og trippel sjekket før de sendes ut. (Da tenker jeg ikke på at de blir lest igjennom for skrivefeil, men at de faktisk blir regnet igjennom en eller to ganger av forskjellige personer). Derfor skal det ikke være nødvendig å tegne sin egen skisse. Man skal være ganske selvsikker for å konkludere med at skissen i eksamensheftet er feil. Man går jo ut i fra at det er folk med god peiling som lager eksamen og at de blir dobbel (Evt trippelsjekket) av uavhengige parter FØR den gis ut.

Jeg vil derfor si meg litt uenig i at man "bare kan tegne skisse" eller finne ut på egenhånd at eksamensettet er feil. Det kan funke når man sitter hjemme med lekser og ser en tegning man ikke får til å stemme overrens med boken (Altså ubegrenset tid og en feil ikke har noen konsekvenser). Det kan kanskje funke på høyere utdanninger eller på 3. året på videregående, når man begynner å bli litt varm i trøya. Men dette er r1. Det er jo bare ett år etter ungdomskolen (No offence ;P). Når man sitter på en eksamen, som jo er den mest seriøse prøvene av de alle, med tidspress, litt nervøs, osv så er det ikke bare å tegne sin egen tegning, eller konkludere med at eksamen er feil. Men, det er da bare min mening :)
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
=)
Descartes
Descartes
Innlegg: 447
Registrert: 09/05-2007 22:41

17-18 åringer burde tegne sine egne skisser :P

men la oss ikke glemme det viktigste her: å skylde på "kunnskapsløftet".
[tex]\int_0^3 \frac{\left(x^3(3-x)\right)^{1/4}}{5-x}\, \mathrm{d}x = \frac{\pi}{2\sqrt{2}}\left(17-40^{3/4}\right)[/tex]
wingeer
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 24/05-2008 17:22
Sted: Trondheim

Jeg mener jeg tegnet opp en egen skisse på kladden.. Tror ikke den var for riktig den heller om jeg husker rett, hadde hvertfall trøbbel med oppgaven!
Hennk90
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 17
Registrert: 28/05-2008 15:19

Dinithion skrev:Jeg vil påstå at de aller fleste som er oppe til eksamen er litt usikre og nervøse når de sitter der. Man har tross alt tidspress på seg. Man FORVENTER at eksamen er riktig, og at de dobbel og trippel sjekket før de sendes ut. (Da tenker jeg ikke på at de blir lest igjennom for skrivefeil, men at de faktisk blir regnet igjennom en eller to ganger av forskjellige personer). Derfor skal det ikke være nødvendig å tegne sin egen skisse. Man skal være ganske selvsikker for å konkludere med at skissen i eksamensheftet er feil. Man går jo ut i fra at det er folk med god peiling som lager eksamen og at de blir dobbel (Evt trippelsjekket) av uavhengige parter FØR den gis ut.

Jeg vil derfor si meg litt uenig i at man "bare kan tegne skisse" eller finne ut på egenhånd at eksamensettet er feil. Det kan funke når man sitter hjemme med lekser og ser en tegning man ikke får til å stemme overrens med boken (Altså ubegrenset tid og en feil ikke har noen konsekvenser). Det kan kanskje funke på høyere utdanninger eller på 3. året på videregående, når man begynner å bli litt varm i trøya. Men dette er r1. Det er jo bare ett år etter ungdomskolen (No offence ;P). Når man sitter på en eksamen, som jo er den mest seriøse prøvene av de alle, med tidspress, litt nervøs, osv så er det ikke bare å tegne sin egen tegning, eller konkludere med at eksamen er feil. Men, det er da bare min mening :)
"thumbs up" Helt enig og godt forklart.. den skal forklaringa skal jeg bruke når jeg klager på oppgaven hvis ikke oppgave 2 blir strøkket :D
MatteNoob
Riemann
Riemann
Innlegg: 1634
Registrert: 08/01-2008 14:53
Sted: matematikk.net :)

Jeg forstår dere veldig godt. Det er helt sikkert er fryktelig følelse å sitte der, uten å være sikker på at oppgaveteksten er riktig.

Da vi hadde avgjørende tentamen i 1MY, og jeg lå mellom 5-6 i standpunkt, var den ene sannsynlighetsoppgaven (som var laget av læreren) feil. Pga feilen, ble oppgaven mildt sagt mye mer omfattende, og kronen på verket var at jeg som eneste elev, hadde forstått hva oppgaven virkelig spurte etter. Alle de andre hadde funnet sannsynligheten for en mye enklere hendelse, enn oppgaven (ved en feilformulering) spurte etter.

Det gjorde at jeg brukte ekstremt med ekstra tid på oppgaven, og da ble stresset på den siste oppgaven. Der gjorde jeg en liten brøler.

Det hele endte med at jeg krevde ekstrapoeng for sannsynlighetsoppgaven, eller at alle andre i klassen skulle miste alle poengene de hadde fått på sannsynlighetsoppgaven.

Det endte med at jeg fikk 6'eren, så det nytter å klage.
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
=)
Descartes
Descartes
Innlegg: 447
Registrert: 09/05-2007 22:41

ja det hjelper nesten alltid å klage hvis du vipper mellom 5 og 6 på videregående!
[tex]\int_0^3 \frac{\left(x^3(3-x)\right)^{1/4}}{5-x}\, \mathrm{d}x = \frac{\pi}{2\sqrt{2}}\left(17-40^{3/4}\right)[/tex]
Galois
Noether
Noether
Innlegg: 48
Registrert: 01/06-2007 17:37

Dinithion skrev:Jeg vil påstå at de aller fleste som er oppe til eksamen er litt usikre og nervøse når de sitter der. Man har tross alt tidspress på seg. Man FORVENTER at eksamen er riktig, og at de dobbel og trippel sjekket før de sendes ut. ...

...Jeg vil derfor si meg litt uenig i at man "bare kan tegne skisse" eller finne ut på egenhånd at eksamensettet er feil. ...:)
Heilt enig.
Du har grupper nervøse r1-elever som får utlevert eksamen. Eksamen er omtrent som bibelteksten. Du betviler ikkje eit millisekund om korvidt opplysninger der er feil.

Eg trur ikkje at eg hadde blitt merksam på ordet "skisse". Hjørnene er teikna eksakt. Det ser da veldig eksakt ut. Mens høgdene er ikkje korrekt innteikna - men likevel avmerka rette vinklar.

Viss det var meining å berre vise skisse burde det vore tydeleg at det var det.

EG veit om at det har vore fleire elevar som har brukt unødig tid på dette.

Eg lurer på om denne oppgåva såg ut som det for det - eller om det var meir eit arbeidsuhell.

Eg vil tru at sensorane vil få beskjed om å bedømme med omtanke.
Sist redigert av Galois den 29/05-2008 23:43, redigert 1 gang totalt.
moth
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1081
Registrert: 08/03-2008 19:47

Hvis eksamen er akkurat som bibelen, ville jeg nok slitt ganske mye med å ikke betvile det som stod der.
MatteNoob
Riemann
Riemann
Innlegg: 1634
Registrert: 08/01-2008 14:53
Sted: matematikk.net :)

thmo skrev:Hvis eksamen er akkurat som bibelen, ville jeg nok slitt ganske mye med å ikke betvile det som stod der.
Uten å gjøre dette til en kredabilitetsanalyse rundt bibeltekstene, vil jeg si meg enig med dem, herr thmo.
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
moth
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1081
Registrert: 08/03-2008 19:47

Det er bra Mr. MatteNoob :D
BMB
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 393
Registrert: 28/02-2008 19:29
Sted: Trondheim

thmo skrev:
Hvis eksamen er akkurat som bibelen, ville jeg nok slitt ganske mye med å ikke betvile det som stod der.
Uten å gjøre dette til en kredabilitetsanalyse rundt bibeltekstene, vil jeg si meg enig med dem, herr thmo.
"Amen" to that :wink:
MatteNoob
Riemann
Riemann
Innlegg: 1634
Registrert: 08/01-2008 14:53
Sted: matematikk.net :)

thmo skrev:Det er bra Mr. MatteNoob :D
Hvor bra det er, er vel en annen ting. Det impliserer jo at vi ikke får evig liv, haha :D
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
lehau
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 30/05-2008 10:00

Det var 2 feil i oppgave 2. En skrivefeil, som ble sendt melding om på hastemail fra udir. Det sto F2 to ganger i stedet for F2 og F3. At koordinatsystemet ikke stemte overens med oppgaveteksten var ikke udir klar over før frustrerte eksamensansvarlige tok kontakt med udir under eksamen. Oppgaven blir enten strøket, eller så må de godkjenne alle fornuftige svar.
Mvh lærer i R1
casuperu
Noether
Noether
Innlegg: 30
Registrert: 26/05-2008 17:11

Det er ganske utrolig at udir klarer å prestere noe slikt :P.
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

casuperu skrev:Det er ganske utrolig at udir klarer å prestere noe slikt :P.
Ja det er hårreisende.
Svar