Jeg vil påstå at de aller fleste som er oppe til eksamen er litt usikre og nervøse når de sitter der. Man har tross alt tidspress på seg. Man FORVENTER at eksamen er riktig, og at de dobbel og trippel sjekket før de sendes ut. (Da tenker jeg ikke på at de blir lest igjennom for skrivefeil, men at de faktisk blir regnet igjennom en eller to ganger av forskjellige personer). Derfor skal det ikke være nødvendig å tegne sin egen skisse. Man skal være ganske selvsikker for å konkludere med at skissen i eksamensheftet er feil. Man går jo ut i fra at det er folk med god peiling som lager eksamen og at de blir dobbel (Evt trippelsjekket) av uavhengige parter FØR den gis ut.
Jeg vil derfor si meg litt uenig i at man "bare kan tegne skisse" eller finne ut på egenhånd at eksamensettet er feil. Det kan funke når man sitter hjemme med lekser og ser en tegning man ikke får til å stemme overrens med boken (Altså ubegrenset tid og en feil ikke har noen konsekvenser). Det kan kanskje funke på høyere utdanninger eller på 3. året på videregående, når man begynner å bli litt varm i trøya. Men dette er r1. Det er jo bare ett år etter ungdomskolen (No offence ;P). Når man sitter på en eksamen, som jo er den mest seriøse prøvene av de alle, med tidspress, litt nervøs, osv så er det ikke bare å tegne sin egen tegning, eller konkludere med at eksamen er feil. Men, det er da bare min mening
din mening, r1 eksamen!
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
17-18 åringer burde tegne sine egne skisser
men la oss ikke glemme det viktigste her: å skylde på "kunnskapsløftet".
men la oss ikke glemme det viktigste her: å skylde på "kunnskapsløftet".
[tex]\int_0^3 \frac{\left(x^3(3-x)\right)^{1/4}}{5-x}\, \mathrm{d}x = \frac{\pi}{2\sqrt{2}}\left(17-40^{3/4}\right)[/tex]
"thumbs up" Helt enig og godt forklart.. den skal forklaringa skal jeg bruke når jeg klager på oppgaven hvis ikke oppgave 2 blir strøkketDinithion skrev:Jeg vil påstå at de aller fleste som er oppe til eksamen er litt usikre og nervøse når de sitter der. Man har tross alt tidspress på seg. Man FORVENTER at eksamen er riktig, og at de dobbel og trippel sjekket før de sendes ut. (Da tenker jeg ikke på at de blir lest igjennom for skrivefeil, men at de faktisk blir regnet igjennom en eller to ganger av forskjellige personer). Derfor skal det ikke være nødvendig å tegne sin egen skisse. Man skal være ganske selvsikker for å konkludere med at skissen i eksamensheftet er feil. Man går jo ut i fra at det er folk med god peiling som lager eksamen og at de blir dobbel (Evt trippelsjekket) av uavhengige parter FØR den gis ut.
Jeg vil derfor si meg litt uenig i at man "bare kan tegne skisse" eller finne ut på egenhånd at eksamensettet er feil. Det kan funke når man sitter hjemme med lekser og ser en tegning man ikke får til å stemme overrens med boken (Altså ubegrenset tid og en feil ikke har noen konsekvenser). Det kan kanskje funke på høyere utdanninger eller på 3. året på videregående, når man begynner å bli litt varm i trøya. Men dette er r1. Det er jo bare ett år etter ungdomskolen (No offence ;P). Når man sitter på en eksamen, som jo er den mest seriøse prøvene av de alle, med tidspress, litt nervøs, osv så er det ikke bare å tegne sin egen tegning, eller konkludere med at eksamen er feil. Men, det er da bare min mening
Jeg forstår dere veldig godt. Det er helt sikkert er fryktelig følelse å sitte der, uten å være sikker på at oppgaveteksten er riktig.
Da vi hadde avgjørende tentamen i 1MY, og jeg lå mellom 5-6 i standpunkt, var den ene sannsynlighetsoppgaven (som var laget av læreren) feil. Pga feilen, ble oppgaven mildt sagt mye mer omfattende, og kronen på verket var at jeg som eneste elev, hadde forstått hva oppgaven virkelig spurte etter. Alle de andre hadde funnet sannsynligheten for en mye enklere hendelse, enn oppgaven (ved en feilformulering) spurte etter.
Det gjorde at jeg brukte ekstremt med ekstra tid på oppgaven, og da ble stresset på den siste oppgaven. Der gjorde jeg en liten brøler.
Det hele endte med at jeg krevde ekstrapoeng for sannsynlighetsoppgaven, eller at alle andre i klassen skulle miste alle poengene de hadde fått på sannsynlighetsoppgaven.
Det endte med at jeg fikk 6'eren, så det nytter å klage.
Da vi hadde avgjørende tentamen i 1MY, og jeg lå mellom 5-6 i standpunkt, var den ene sannsynlighetsoppgaven (som var laget av læreren) feil. Pga feilen, ble oppgaven mildt sagt mye mer omfattende, og kronen på verket var at jeg som eneste elev, hadde forstått hva oppgaven virkelig spurte etter. Alle de andre hadde funnet sannsynligheten for en mye enklere hendelse, enn oppgaven (ved en feilformulering) spurte etter.
Det gjorde at jeg brukte ekstremt med ekstra tid på oppgaven, og da ble stresset på den siste oppgaven. Der gjorde jeg en liten brøler.
Det hele endte med at jeg krevde ekstrapoeng for sannsynlighetsoppgaven, eller at alle andre i klassen skulle miste alle poengene de hadde fått på sannsynlighetsoppgaven.
Det endte med at jeg fikk 6'eren, så det nytter å klage.
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Heilt enig.Dinithion skrev:Jeg vil påstå at de aller fleste som er oppe til eksamen er litt usikre og nervøse når de sitter der. Man har tross alt tidspress på seg. Man FORVENTER at eksamen er riktig, og at de dobbel og trippel sjekket før de sendes ut. ...
...Jeg vil derfor si meg litt uenig i at man "bare kan tegne skisse" eller finne ut på egenhånd at eksamensettet er feil. ...
Du har grupper nervøse r1-elever som får utlevert eksamen. Eksamen er omtrent som bibelteksten. Du betviler ikkje eit millisekund om korvidt opplysninger der er feil.
Eg trur ikkje at eg hadde blitt merksam på ordet "skisse". Hjørnene er teikna eksakt. Det ser da veldig eksakt ut. Mens høgdene er ikkje korrekt innteikna - men likevel avmerka rette vinklar.
Viss det var meining å berre vise skisse burde det vore tydeleg at det var det.
EG veit om at det har vore fleire elevar som har brukt unødig tid på dette.
Eg lurer på om denne oppgåva såg ut som det for det - eller om det var meir eit arbeidsuhell.
Eg vil tru at sensorane vil få beskjed om å bedømme med omtanke.
Sist redigert av Galois den 29/05-2008 23:43, redigert 1 gang totalt.
Uten å gjøre dette til en kredabilitetsanalyse rundt bibeltekstene, vil jeg si meg enig med dem, herr thmo.thmo skrev:Hvis eksamen er akkurat som bibelen, ville jeg nok slitt ganske mye med å ikke betvile det som stod der.
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
"Amen" to thatUten å gjøre dette til en kredabilitetsanalyse rundt bibeltekstene, vil jeg si meg enig med dem, herr thmo.thmo skrev:
Hvis eksamen er akkurat som bibelen, ville jeg nok slitt ganske mye med å ikke betvile det som stod der.
Hvor bra det er, er vel en annen ting. Det impliserer jo at vi ikke får evig liv, hahathmo skrev:Det er bra Mr. MatteNoob
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Det var 2 feil i oppgave 2. En skrivefeil, som ble sendt melding om på hastemail fra udir. Det sto F2 to ganger i stedet for F2 og F3. At koordinatsystemet ikke stemte overens med oppgaveteksten var ikke udir klar over før frustrerte eksamensansvarlige tok kontakt med udir under eksamen. Oppgaven blir enten strøket, eller så må de godkjenne alle fornuftige svar.
Mvh lærer i R1
Mvh lærer i R1