SkalarProdukt

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
mathme
Fermat
Fermat

Hei!

Jeg har et spørsmål, kom just over en vektoroppgave hvor skalarproduktet for flere forskjellige vektorer var nøyaktig det samme.

Så kommer spørsmålet som jeg stiller meg selv:
Hva kan jeg konkludere det med ?
fiasco
tmsn
Cantor
Cantor

Er ikke helt sikker, men kanskje at de har samme vinkelstørrelse?
HiT - Matematikk 2B elektro
mathme
Fermat
Fermat

tmsn wrote:Er ikke helt sikker, men kanskje at de har samme vinkelstørrelse?
Nei, men jeg fant det ut. Definisjonen på skalarprodukt: Hvis vi har to vektorer u og v, så vil |u| * lengden av paralellkomponenten til u => ui = skalarproduktet. Og alle vektorene jeg regnet skalarproduktet for traff normalen sin fra sluttpunktet på nøyaktig samme sted på den "hovedvektoren". altså |u| var konstant, samtidig som lengden av paralellkomponenten |ui| var konstant, det gir utslag i samme resultat!

Matematikk er fantastisk!
fiasco
espen180
Gauss
Gauss

Hvis vi sier at [tex]\vec{u}\cdot\vec{v}=\vec{a}\cdot\vec{b}[/tex], betyr ikke det at [tex]\vec{u}_x \cdot \vec{v}_x=\vec{a}_x\cdot\vec{b}_x[/tex] og [tex]\vec{u}_y\cdot\vec{v}_y=\vec{a}_y\cdot\vec{b}_y[/tex]?

Mener jeg har lest noe lignende.
mathme
Fermat
Fermat

espen180 wrote:Hvis vi sier at [tex]\vec{u}\cdot\vec{v}=\vec{a}\cdot\vec{b}[/tex], betyr ikke det at [tex]\vec{u}_x \cdot \vec{v}_x=\vec{a}_x\cdot\vec{b}_x[/tex] og [tex]\vec{u}_y\cdot\vec{v}_y=\vec{a}_y\cdot\vec{b}_y[/tex]?

Mener jeg har lest noe lignende.
Jeg forstår ikke hva du vil frem til, men vi har jo at:
u * u = u^2 = 1 og v * u = 0 !
fiasco
espen180
Gauss
Gauss

Jeg mener jeg har sett en forelesning der skalarproduktet gis ved [tex]\vec{u}_x\cdot\vec{v}_x+\vec{u}_y\cdot\vec{v}_y[/tex], der [tex]\vec{u}=\vec{u}_x+\vec{u}_y[/tex].

Det kom ikke tydelig fram i den forige innlegget, beklager.
Post Reply