Funkjsoner og likninger

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Dilinera
Fibonacci
Fibonacci

Jeg har kommet opp i dette emnet og skal lage en presentasjon om likninger og funksjoner.
LIKNINGER
- 2 ukjente, både grafisk og ved innsetningsmetoden
- løse likning med og uten parantes og sette på prøve
- løse et praktisk problem med likning
- annengradslikninger

FUNKJSONER
- tegne koordinatsystem og angi koordinater
- lage verditabell til en funksjon og tegne en grafisk fremstilling
- funksjonsuttrykk av et praktisk problem

Kan du hjelpe til å lage en oppgave som har noe med dette å gjøre? Det skal være en "rød tråd" med det menes det at det går naturlig over fra emne til emne.
espen180
Gauss
Gauss

Du jobber med markedsanalyse og undersøker hvordan folks meninger forandrer seg over tid. :P

Kanskje ikke...
Dinithion
Hilbert
Hilbert

Her har man (bokstavelig talt) uendelig mange oppgaver. Det er jo bare å tenke seg litt om, så finner man eksempler over alt rundt oss.

Jeg skal gi deg et klassisk eksempel hvor du får flettet inn alle punktene (Kanskje ved unntak av annengradslikning. Jeg har ikke tenkt nøye igjennom oppgaven). Men ett typisk eksempel er jo penger. Priser for en var hos to uavhengige leverandører (f.eks telefonregning). Da får man ukjente, likning, algebra, funksjoner og praktiske problem :)
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Post Reply