Hjelp !

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Hawk0nd
Fibonacci
Fibonacci

Har fått en oppgave i muntlig som ser slik ut:

Gårdsplassen

* Du har en gårdsplass som du ska legge brostein på.

* Du vil ha mer enn en farge, og du vil ha flere ulike geometriske mønstre.

* Du er lite praktisk anlagt, og behøver hjelp fra fagfolk til å få jobben utført.

* Du får prisoverslag fra minst to firmaer som beregner prisen for å utføre arbeidet på ulike måter.

Skal prate i 20min om dette temaet. Må vise at kan ulike måter og regne på.

Har dere noen forslag ? Kan dere hjelpe meg ?
Trenger svar i løpet av dagen ! :wink:
Olorin
Lagrange
Lagrange

Du kan nevne hvordan du ville beregnet et anslag for antall brosteiner som trengs for å fylle opp gårdsplassen. (Areal gårdsplass)/(Areal pr. brostein)=ca antall

Også være istand til å bedømme hvilket tilbud som er best, m.a.o. det rimeligeste ettersom gårdsbrukere tradisjonelt sett ikke er Onkel Skrue.
The square root of Chuck Norris is pain. Do not try to square Chuck Norris, the result is death.
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
96xy
Ramanujan
Ramanujan

Hei

Sidan du skal velja mellom to ulike prisar frå to firma kunne du kanskje ha laga ei likning ut frå kvar pris, og teikna likningane i eit koordinatsystem saman. Då kunne du også ha sitt kva for pris som vil lønna seg.
T.d. "Eg skal ha 1000 kr for jobben og i tillegg 50 kr per brustein eg legg." OSV.

Då kan du finna grafisk kva for ein som er mest lønnsam. :)
LGO
Guru
Guru

Du kan også trekke inn tesselering siden det skal være ulike geomtriske mønstre. Dessuten er punktet om at du skal ha flere mulige farger en mulighet til å koble inn kombinatorikk.
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
Hawk0nd
Fibonacci
Fibonacci

Tusen takk for alle svarene :)
Post Reply