Muntlig eksamen i matte. 10.trinn.

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Martin-trenger-hjelp
Fibonacci
Fibonacci
Posts: 3
Joined: 09/06-2008 22:26
Location: Bergen

Hei!

På onsdag (11.06.2008) er det muntlig eksamen i matte, og jeg har enda ikke kommet i gang. Jeg vet absolutt ikke hvordan jeg skal begynne, hva jeg skal ha med og hvordan jeg skal legge frem presentasjonen. Temaet vi har fått er "Sport/hobby", og stikkordene vi har fått er:

* Utbredelse/Utøvere
* Lag/Forening
* Utstyr/Anlegg/Bane med mer.
* Tilholdssted
* Trening/Utøvelse
* Konkurranser/Arrangementer
* Utgifter

Noen som har noen idéer til hvordan jeg kan begynne, og hvor dypt jeg bør gå? Hvor mye matte jeg bør ha med?
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Posts: 1025
Joined: 17/01-2008 13:46

Her er det bare å bruke fantasien:

Utberedelse/utøvere og lag/forening:
- hvor mange kombinasjoner av lag kan det lages med x antall spillere med y spillere i hvert lag (sett inn tall for x og y, jeg tenker ikke først og fremst at det skal være en likning).
-Sannsynlighet: De skal noen representanter fra en klasse, hva er sannsynligheten for å bli trekt ut.
-I en cup er det x antall lag, hvor mange kamper må spilles før det kan kåres en vinner. Kan det lages en generell formel for antall kamper når x er en variabel?
-Kontigentavgift og økonomi er jo også lett å blande inn.

Utstyr/anlegg/bane og tilholdssted:
-Verdi av utstyr, eller investering i nytt.
-Areal, lengde, høyde

Trening/utøvelse:
-Du kan jo alltids sette deg inn i litt trening og kcal, matbehov, treningsmengde etc.

Konkuranser/arrengementer og utgifter:
-Cup, som jeg nevnte over.
-Økonomi på cupen
-Plassbehov for cupen
-Antall fotballbaner som er nødvendig, sengeplasser, matbehov etc.


Lag gjerne ett par likninger som fletter sammen flere av tingene ovenfor. Om likning med to ukjent er pensum på ungdomskolen, kan du flette inn det også.
Det finnes MASSE å regne på, dette var bare det jeg tok ut av hodet mens jeg skrev det ned. Det finnes mye mer der, det er bare å tenke seg litt om ;)
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Martin-trenger-hjelp
Fibonacci
Fibonacci
Posts: 3
Joined: 09/06-2008 22:26
Location: Bergen

Takk for svar. Jeg ser du har fokusert en del på sporter som går ut på lagspill. Først tenkte jeg på sykling, for å få med blant annet vei fart og tid og slike ting, men dette er bra også ;) Får prøve å få gjort mer i morgen
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Posts: 1025
Joined: 17/01-2008 13:46

Såklart! Her er det bare å bruke fantasien. For enda litt mer action, så kan man vel strengt tatt blande inn motorsport også! Da blir det fort mye å regne på ;)
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Martin-trenger-hjelp
Fibonacci
Fibonacci
Posts: 3
Joined: 09/06-2008 22:26
Location: Bergen

Ja, på bildene vi kunne ta inspirasjon fra var det bilde av en motorsykkel og en rallybil. Men det eneste jeg kan tenke på angående det, er enkel matte som å gjøre om cm3 til l. Noe mer?
Post Reply