Muntlig matte eksamen, hvordan skal jeg starte?

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Solanar
Pytagoras
Pytagoras

Hei! Jeg kom "heldigvis" opp i matte muntig i år, og skal ha om Utenlands reise som Tema, nå som det "egentlig" er et lett tema, lurer jeg bare på, hvordan skal jeg starte????? eneste jeg trenger er å komme i gang, noe som jeg har storevankeligheter med! please help!
Evolution, you can't stop it
BMB
Brahmagupta
Brahmagupta

En valutaoppgave kan jo være en grei start. Det aller første du bør gjøre er å gå bort til sensor og håndhilse på ham. Og for guds skyld husk på at når man håndhilser skal man gjøre det med et fast grep, ikke med en slapp hånd :wink:
Solanar
Pytagoras
Pytagoras

Ja seffølgelig det vet jeg, men jeg skal jo skrive en "historie" noen ide'er?
BMB
Brahmagupta
Brahmagupta

En historie kan være hva som helst, så lenge den inneholder relevant matematikk.

Den kan jo starte sånn:

"Du, Ole, Dole og Doffen skal reise til Langtvekkistan. Der bruker de amerikanske dollar. Dere skal veksle inn 2500 kroner i amerikanske dollar, og valutavekslinga koster 50 kroner. Hvor mange dollar får dere?"

Herfra er mulighetene uendelige; i Langtvekkistan er jo det meste mulig :wink:
Solanar
Pytagoras
Pytagoras

ah, takk :) kan starte fra det!
Solanar
Pytagoras
Pytagoras

Også, hvordan skal jeg lage reignestykker? skal jeg lage di som feks, Ole skulle ta seg en tur I huttiheita og den turen tok 1time og 36minuter, han gikk i 5km i timen, hvor lang tid tok det? eller en annen måte?

og viss en annen måte, please vis hvordan

jeg føler bare at viss det blir sån er det som jeg spør sensor om svaret!
BMB
Brahmagupta
Brahmagupta

Tja...du må jo definere et problem før du begynner å løse det. Si hva problemet er, det skader vel ikke om du formulerer det som et spørsmål.

Akkurat denne oppgaven bør du forkaste:

Ole skulle ta seg en tur I huttiheita og den turen tok 1time og 36minuter, han gikk i 5km i timen, hvor lang tid tok det?

1 timer og 36 minutter... :P
2357
Lagrange
Lagrange

Solanar wrote:Også, hvordan skal jeg lage reignestykker? skal jeg lage di som feks, Ole skulle ta seg en tur I huttiheita og den turen tok 1time og 36minuter, han gikk i 5km i timen, hvor lang tid tok det? eller en annen måte?

og viss en annen måte, please vis hvordan

jeg føler bare at viss det blir sån er det som jeg spør sensor om svaret!
Jeg antar du mente hvor langt han gikk. Endog. Du kan si noe som 'Ole gikk en tur som varte i 1 time og 36 minutter. Han visste at han gikk med en gjennomsnittsfart på 5km/t, og han lurte på hvor langt han hadde gått. [...] Dette fant han ut ved å gjøre følgende: [...]'.
Solanar
Pytagoras
Pytagoras

ah takk!
Solanar
Pytagoras
Pytagoras

-Når Far sa vi skulle til USA og måtte først reise til Amsterdam og ta et fly derifra begynte jeg å lure litt, hvor langt er det egentlig til Amsterdam fra Stavanger? Flyet tok 1t og 20minuter og farten var 820kmt, så jeg tok å brukte Trekanten, først tok jeg farten og gangte med 80, som ble tilsvarende 65600km

dette har jeg komt fram til, men trur jeg har fåt feil svar! noen som jeg kjenner sa noe om å jøre et eller aent om til minutter ikke timer siden det er kmt.. så hvordan? og hvordan skal jeg forklare det?
2357
Lagrange
Lagrange

Du har ganget en fart som er km/t med antallet minutter en time og tjue minutter utgjør. Prøv å gange farten med en time og en tredjedel (1.3333333333....).
Post Reply