Hei!
Jeg trenger hjelp med matematikkoppgaver. Oppgavene er egentlig seks. Jeg håper noen av dere tar dere tid og besvarer oppgavene. Jeg er veldig takknemlig om noen hjalp meg. Det haster skikkelig.
Første oppgave går ut på at man skal forestille seg en trekant. Alle sidelengdene på den er heltall og omkretsen er 13. Hvor mange trekanter fins det som oppfyller disse betingelsene?
Andre oppgave:
Det er i lua til Tor 40 kuler som er nummerert fra 1 til 50. Hvor mange kuler må vi ta opp fra Tors lue for å være godt sikret at vi har tatt opp to kuler der differansen mellom tallene er 3?
Tredje oppgave:
Tor er på påsketur sammen med kompisene sine. Han sier at han sist jul hadde valgt å bli julenisse, men allikevel syntes han at det var en slitsom jobb.
''Ettersom jeg nå er sammen med så mange glupinger, kan vel dere fortelle hvor mange julegaver jeg delte ut. Hør nå bare her:
Hvis jeg la dem i hauger på 2 og 2, ble det ikke noen til overs.
Hvis jeg la dem i hauger på 3 og 3, ble det ikke noen til overs.
Hvis jeg la dem i hauger på 4 og 4, ble det ikke noen til overs.
Hvis jeg la dem i hauger på 5 og 5, ble det ikke noen til overs.
Hvis jeg la dem i hauger på 6 og 6, ble det ikke noen til overs.
Hvis jeg la dem i hauger på 7 og 7, ble det ikke noen til overs.
Hvor mange julegaver delte jeg minst ut?''
Den fjerde opgaven:
Grete har gitt Ole denne utfordringen:
Skriv tallet 1000 ved hjelp av fem like siffer. I tillegg til sifrene er det lov å bruke tegnene for addisjon, subtraksjon, multiplikasjon og divisjon. Bjørn mener at han ikke skjønner det helt. La oss anta man forsøkte 55 * 55 + 5 som løsning. Da blir svaret 3030. Det er for høyt, mener Grete. Bjørn ønsker et hint. Grete mener at tallet 9 er et nøkkeltall. Kan du hjelpe Bjørn med å finne løsningen?
Den femte oppgaven:
En persisk konge hadde som oppgave å straffe grekrne for deres innblanding i det joniske opprøreret og seieren ved Marathon. I 483 f. kr, klargjorde den persiske kongen sin ekspedisjon. En tallrik hær som var 80 km lang ble samlet. En rytterodonans måtte ri fra dens bakerste del og helt frem til den persiske kongen for å avgi et budskap og vende straks tilbake. Da han tok denne rideturen, rykket hæren 80 km frem. Hvor langt red rytteren?
Den sjette oppgaven og den siste også: Den handler om primtallstvillinger. Hele tall større eller lik 2 som bare er delelig med 1 og seg selv kalles primtall. To på hverandre følgende odde naturlige tall, som begge er primtall kalles primtallstvillinger. For eksempel 3 og 5, 11 og 13, 17 og 19, 29 og 31, 41 og 43, 101 og 103, 10 006 427 og 10 006 429. Det er fortsatt ikke kjent om det finnes uendelige mange primtallstvilligner, men kan det vises at summen av to primtallstvillinger alltid er delelig med 12? Her må man selvsagt utelate primtallstvillingene 3 og 5.
Jeg er veldig takknemlig om noen kunne hjelpe meg.
det haster plz hjelp
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Jeg ser at du har vært her inne tidligere og ramset opp haugevis av oppgaver og bedt folk gjøre dem for deg, feks her: http://www.matematikk.net/ressurser/mat ... ght=#76993
Det er sikkert mange som vil hjelpe deg, men dette er ikke en nettside hvor folk gjør innleveringer og lekser for deg, men hjelper deg til å klare dem selv. Derfor er det lurt om du viser oss hva du allerede har klart, så kan vi hjelpe deg derfra.
Det er sikkert mange som vil hjelpe deg, men dette er ikke en nettside hvor folk gjør innleveringer og lekser for deg, men hjelper deg til å klare dem selv. Derfor er det lurt om du viser oss hva du allerede har klart, så kan vi hjelpe deg derfra.

Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Her er noen hint:
Oppgave 1
Finn hvor mange forskjellige måter du kan legge sammen tre positive heltall og få 13 til svar. En mulig trekant er f.eks. to sider med lengde seks og den siste med lengde 1.
Oppgave 2
Her er det noe som skurrer... 40 kuler nummerert fra 1 til 50?
Oppgave 3
Svaret er det minste tallet som er delelig på 2,3,4,5,6 og 7 og gir et heltall som svar. Da må du finne minste felles multiplum.
Oppgave 4
Kan si at du skal bruke addisjon og brøkstrek.
Oppgave 5
Kanskje det blir enklere hvis du tenker deg at rytteren står i ro, hæren marsjerer 80 km fram, og så begynner donansen å ri til den persiske kongen? Eller at donansen først rir helt fram, deretter begynner hæren å marsjere, og donansen går veien sammen med hæren? Når rytteren rir tilbake, rir han dit han var i utgangspunktet.
Oppgave 1
Finn hvor mange forskjellige måter du kan legge sammen tre positive heltall og få 13 til svar. En mulig trekant er f.eks. to sider med lengde seks og den siste med lengde 1.
Oppgave 2
Her er det noe som skurrer... 40 kuler nummerert fra 1 til 50?
Oppgave 3
Svaret er det minste tallet som er delelig på 2,3,4,5,6 og 7 og gir et heltall som svar. Da må du finne minste felles multiplum.
Oppgave 4
Kan si at du skal bruke addisjon og brøkstrek.
Oppgave 5
Kanskje det blir enklere hvis du tenker deg at rytteren står i ro, hæren marsjerer 80 km fram, og så begynner donansen å ri til den persiske kongen? Eller at donansen først rir helt fram, deretter begynner hæren å marsjere, og donansen går veien sammen med hæren? Når rytteren rir tilbake, rir han dit han var i utgangspunktet.
Hei!MatteNoob wrote:Jeg ser at du har vært her inne tidligere og ramset opp haugevis av oppgaver og bedt folk gjøre dem for deg, feks her: http://www.matematikk.net/ressurser/mat ... ght=#76993
He he he. Men ikke alle har vel fulgt like nøye med i timene som MatteNoob? Jeg kan forsikre deg at da du svarte på spørsmålene forrige gang at jeg viste dem til læreren og spurte ham om alt var riktig. Jeg jukset ikke og sendte din besvarelse. Det forrige jeg la ut var heller ikke innlevering.
Når det gjelder disse oppgavene jeg nå lagte ut, er de vanskelige og de har egentlig ingenting direkte med pensum å gjøre. Det er en spesiell hensikt bak å stille slike spørsmål. Jeg håper noen kan hjelpe meg med svar og ikke med hint, for jeg skjønner ikke oppgavene og det skyldes ikke at jeg ikke jobber med dem, men det skyldes at de ikke er pensumrelaterte og jeg har ikke gjennomgått dem tidligere!
Ellers takk for hintene, BMB! Jeg er veldig takknemlig for det! Jeg viser også stor respekt for dine råd, MatteNoob!
Det er umulig å si dette over tekst, så her har jeg svart deg i ei lydfil: Klikk her for å høre beskjedenanaho wrote:Hei!
He he he. Men ikke alle har vel fulgt like nøye med i timene som MatteNoob? Jeg kan forsikre deg at da du svarte på spørsmålene forrige gang at jeg viste dem til læreren og spurte ham om alt var riktig. Jeg jukset ikke og sendte din besvarelse. Det forrige jeg la ut var heller ikke innlevering.
Når det gjelder disse oppgavene jeg nå lagte ut, er de vanskelige og de har egentlig ingenting direkte med pensum å gjøre. Det er en spesiell hensikt bak å stille slike spørsmål. Jeg håper noen kan hjelpe meg med svar og ikke med hint, for jeg skjønner ikke oppgavene og det skyldes ikke at jeg ikke jobber med dem, men det skyldes at de ikke er pensumrelaterte og jeg har ikke gjennomgått dem tidligere!
Ellers takk for hintene, BMB! Jeg er veldig takknemlig for det! Jeg viser også stor respekt for dine råd, MatteNoob!

Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Hei!MatteNoob wrote:Det er umulig å si dette over tekst, så her har jeg svart deg i ei lydfil: Klikk her for å høre beskjedenanaho wrote:Hei!
Men nå er jeg på skolen. Jeg bruker også skoledatamaskinen. Derfor kan jeg ikke åpne lydfiler!
I'm so sorry