Fysikk

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

Hei!

Skal ha fysikk til neste år, og vil gjerne vite hva jeg skal gjøre for å få 5-6 i fysikk. Har hørt at fysikk er en blading av naturfag og matematikk, og er kanskje det vanskeligste faget blant realfagene. Har dere noen anbefalinger på hva jeg burde gjøre for å oppnå 5-6 i fysikk?

All forslag mottas med takknemlighet.
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

Jeg vet ikke om det er 2 eller 3fy du skal ta (Eller i det heletatt heter det lengre) Men det gjelder jo som alltid å regne mange oppgaver (I de kapitlene man kan regne). Nå har jeg ikke tatt noe annet enn 2fy, men regn mye oppgaver, og prøv å forstå HVORFOR det er sånn som det er, istedenfor å bare godta at det er slik (Det hjelper for meg ihvertfall). Sett deg gjerne inn i fysikk på ett høyere nivå for å få helhetsforståelse, om du har tid/kapasitet nødvendigvis.
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

Jeg begynner i andre klasse etter sommerferien.
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

Hvor mye matte er det i fysikk? Kan noen her gi meg en grundig forståelse av hva fysikk er. Jeg har bare hørt om fysikk, kan dermed ingenting om fysikk.
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

fysik'k 1 læren om den livløse naturens krefter og energiformer og deres forandringer, med avgrensning til biologi og kjemi akustikk, elektrisitetslære, magnetisme, mekanikk, optikk og varmelære er grener av f-en / kjernef-, partikkelf- / studere f-

Jeg har ingen god definisjon på hva det er ut over det som står der, men man lærer hvordan naturen fungerer, alt i fra atomer og molekyler, hva som binder de sammen, og bevegelse (fart og akselerasjon), energi, (Newtons lover er jo ganske vesentlige), friksjon, mekanikk, og elektromagnetisme. Det er litt mer abstrakt en naturfag og biologi (Jeg har ikke hatt dem, så jeg skal ikke uttale meg så veldig mye egentlig).

Man prøver altså å beskrive hvordan naturen fungerer (Ved hjelp av matematikk) i detalj. Det er forøvrig ett bra bilde i "og så var det vitsene". Der ser du sånn noenlunde hvor fysikk ligger.

Kanskje en litt vag beskrivelse, men se litt på wikipedia, der står det masse. Det er veldig spennende (Synes jeg), og angrer veldig på at jeg ikke tok 3fy.
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
bartleif
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 13/03-2008 11:17

Søk på "The mechanical Universe" Lodve, og "Caltech" eller "MIT".
MIT er rimelig tungt, mye matematikk og algebra, mens Caltech har laget videoer som forklarer konseptene veldig grundig og på en svært bra måte.
Der har du de fleste temaene innenfor fysikk.

Hvor mange år med fysikk trenger man på videregående nivå før universitetet?
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

Hvor mange år man trenger kommer jo an på hva man vil studere og hvor man studerer det. For å studere fysikk må man ha 3fy (Da blir det vel to år på videregående? Det finnes vel ikke 1fy. Nå heter det sikkert noe nytt, men dog), men man kan på noen universitet studere matematikk med fordypning i fysikk, da er kravet 2fy, og man vil få ett kurs tilsvarende 3fy på universitetet. (Jeg vet ikke hvor mange universitet dette gjelder, men ihvertfall bergen og tromsø)
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Slux
Noether
Noether
Innlegg: 27
Registrert: 06/09-2007 20:19

For å få en 5/6 i Fysikk1 (som det heter nå) trenger du å gjøre en drøss med oppgaver, å lese læreboka kontinuerlig (avhenger fra person til person). Det siste er spesielt viktig ettersom det er ett muntlig fag i andreklasse, derfor - ligg hele ett kapittel fremfor resten av klassa så du kan være aktiv muntlig. Læreboka er såpass godt skrevet at du fint klarer å lære deg det meste selv, ved å lese.

Eksempel på fysikkoppgave:

En stein med massen 10 kg blir holdt 5 meter over bakken, hvor høy er den potensielle energien?

(Løsningsforslag: Formelen for potensiell energi; Epot = mgh)

Eller (kompleks/mange løsningsveier):

En ball på 1 kg blir kastet, og forlater hånda med farten 10 m/s. Den blir rett opp og fra en høyde på 1,5 m, når er farten størst, og etter hvor lang tid treffer den bakken?

(Løsningsforslag: Newtons 2. lov: F=m*a, s=v0t+1/2at^2, grafløsning)

Eller:

Den indre energien i en adiabatisk prosess øker med 10 J, hvor mye varme ble tilført?

(Løsningsforslag: U=Q+W)

Det er mange emne og mye morro!

Hilsen en som fikk 6'er på muntlig Fysikk 1 eksamen
:lol:
bartleif
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 13/03-2008 11:17

Hva ville vært ett eksempel på en svært usannsynlig(veldig vanskelig) eksamensoppgave fra første året?
Er det noen tre-dimensjonal bevegelse? Eller er det for det meste en-dimensjonal? Blir det mye vektorer? Bare lurer siden jeg vurderer å gå rett på andre året. Veldig stilig med en 6'er da, hadde vært utrolig fornøyd:D
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Dere tenker for mye på karakterer, burde være mer opptatt av å lære fysikk istedenfor. Det er da mye morsommere enn det karaktermaset, og hvis man interesserer seg for fysikk så kommer nok de gode karakterene også.

I 2FY har man vel mest rettlinjet bevegelse, mens man i 3FY også tar for seg bevegelse i sirkelbane osv. Selvfølgelig blir man også introdusert for mye annet, men er vel newtonsk fysikk som er mest sentralt i pensum, skulle en tru.
BMB
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 393
Registrert: 28/02-2008 19:29
Sted: Trondheim

Slux skrev:Den indre energien i en adiabatisk prosess øker med 10 J, hvor mye varme ble tilført?
Litt merkelig spørsmål, ettersom en adiabatisk prosess per definisjon ikke har noen varmeutveksling med omgivelsene :wink:. En adiabatisk prosess kan skje når det er fullstendig varmeisolering fra omgivelsene, eller hvis prosessen skjer så fort at det ikke blir tid til noen varmeutveksling med omgivelsene. Var vel kanskje et lurespørsmål?

Gled deg til Fysikk 1. Kommer antakelig til å bli ditt mest interessante fag på VG2.
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

Hei!

Tusen takk for rådene deres, jeg er kjempetakknemlig for hvor mye dere hjelper meg :D. Siste spørsmål er; har ikke fysikkbok og lurer dermed på hvor jeg får tak i en uten å måtte bruke penger :P?
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

I de fleste sivilserte land finnes det noe vi kaller bibliotek. Har du hørt om noe slikt Lodve?
h
Cayley
Cayley
Innlegg: 77
Registrert: 05/02-2008 23:40

gå på biblioteket og lån en?
hvis du er stø i engelsk er www.wikibooks.com greit i noen sammenhenger
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Jeg har kjøpt en fysikkbok (ERGO Fysikk 1) (jeg klarte ikke å vente til neste år) og det ser ikke ut som matten er vanskelig sånn teknisk sett. Hvis du fikk en femmer i 1T, og klarer det tålig bra i R1-matten kommer du ikke til å få noen problemer. Det som kan være en utfordring er vel å huske alle formlene, men ved å gjøre mange oppgaver blir ikke det noe problem heller. :)

Her er også noen fysikktimer som tar for seg classical mechanics.
Svar