Mange finner bevis vanskelig. Her er rom for spørsmål vedrørende bevis, og for å dele dine bevis med andre. Vi tenker først og fremst videregående nivå, men det er ingen begrensninger her.
Dette er litt OT espen, men siden du er så ivrig og flink kan jeg introdusere deg for en fiffig løsningsmetode for lineære likningssystemer.
Dette lærer man vel på høyskole/universitet, men er ikke noe vanskelig. Bare et fint verktøy .
Kalles Cramers regel og da brukes determinanter for å bestemme løsninga av systemet.
Søk på Cramers regel og determinant hvis du er interessert i mer info.
sett inn for ditt likningssystem, og sjekk...
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
Du trenger bare å massere litt til på formelen for x, så ender du opp med determinanten til Janhaa. Faktoriser nevner og finn fellesnevner. Resten er plankekjøring
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Leste litt om determinanter. Jeg market meg noen stilige aspekter ved det (f.eks. Areal av parallellogram).
Ja oss se om jeg har fått det med meg.
Ved 3x3-matrisser brukes noen som kalles "cofactor expansion". JEg har ikke satt meg inn i det, men ifølge eksempelet på Wikipedia burde det være noe slikt som
Der ser du han setter opp determinanten, pluss at den skriver kolonne 1 og 2 en gang til ved siden av, også trekker han streker. Han tegner ikke de siste strekene, men du ser hvor de skal være. Du skjønner systemet om du ser den
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.