Lodves mattetråd.

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

MatteNoob
Riemann
Riemann
Innlegg: 1634
Registrert: 08/01-2008 14:53
Sted: matematikk.net :)

Jeg tror du burde slå opp hva ekvivalens betyr, dersom du ikke skjønner definisjonen de har brukt i boken.

For å spare deg det bryet:
Ordbok skrev:TILSLAGSORD ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA (offisiell rettskriving)
ekvivalent I ~valen't m1 noe som er *ekvivalent (II)
II ~valen't a2 som har samme verdi el. gyldighet, likeverdig e-e størrelser
Så har du ekvivalens
Ordbok skrev:ekvivalens ekvi|valen's (fra fr, av ekvi-) lik verdi; samsvar
Skjønner du?
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

Jeg skjønner nå hva ekvivalens betyr, men vet liksom ikke helt hvordan en ekvivalens likning ser ut.
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

Bilde
Bilde

Hei!

Trenger hjelp med oppgave b).
MatteNoob
Riemann
Riemann
Innlegg: 1634
Registrert: 08/01-2008 14:53
Sted: matematikk.net :)

Tenk komplementært.

Hva er det motsatte av minst én gang?
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
h
Cayley
Cayley
Innlegg: 77
Registrert: 05/02-2008 23:40

lodve skrev:Jeg skjønner nå hva ekvivalens betyr, men vet liksom ikke helt hvordan en ekvivalens likning ser ut.
Tror du misforstår teksten litt bare.
I denne sammenhengen forteller boka
at du kan gjøre en operasjon på en likning og ende opp med en likning
som er ekvivalent med likningen du begynte med.
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

Glem det. har klart den :D
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

Bilde
Bilde

9.292 b)

Jeg får som svar 0789, er det riktig?

Det jeg har gjort for å løse oppgaven var å finne sannsynligheten for det motsatte av ei eller to gule kuler og deretter brukt komplementær-regelen(husker ikke helt hva regelen heter) og fikk 0,789 som svar. Ifølge fasiten er svaret 0,72.
MatteNoob
Riemann
Riemann
Innlegg: 1634
Registrert: 08/01-2008 14:53
Sted: matematikk.net :)

Hvor mange måter kan du trekke 1 gul kule på?
Hvor mange måter kan du trekke 2 gule kuler på?

Tenk godt gjennom det, før du ser på løsningen under her.

[tex]P(G\cup 2G) = 3\left(\frac{6}{10} \cdot \frac{4}{10} \cdot \frac{4}{10}\right) + 3\left(\frac{6}{10}\cdot \frac{6}{10} \cdot \frac{4}{10}\right) = \frac{720}{1000} = 0.72[/tex]

PS: Angående hva ting heter, terminologi er viktig i matematikk, så du bør absolutt være nøye med å forstå hva ting heter (og eventuelt også hvorfor).
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

Skjønte ikke helt fremgangsmåten for å løse den. Kan du gi meg en forklaring på hvordan du løste den?
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

lodve skrev:Skjønte ikke helt fremgangsmåten for å løse den. Kan du gi meg en forklaring på hvordan du løste den?
Husket du å tenke deg skikkelig om først?
bartleif
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 13/03-2008 11:17

Framgangsmåten hans er som følger:

Trekker 3 ganger, trekker bare en gul=G
Trekker 3 ganger, trekker 2 gule= 2G

[tex]P(2G\cup G)= 3(\frac{6}{10}\cdot \frac{4}{10}\cdot \frac{4}{10})+3(\frac{6}{10}\cdot \frac{6}{10}\cdot \frac{4}{10})[/tex]

fordi man kan trekke den\de gul(e) kulen(e) på 3 forskjellige måter. Rekkefølgen er uviktig derfor 3 ganger hver separate sannsynlighet.

Er veldig sant det Mattenooben sier, terminologi er veldig viktig.
Fortsett den gode regningen mattenoob, lærer masse fine triks av å bare se på postene dine :wink:
moth
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1081
Registrert: 08/03-2008 19:47

men du hadde ikke trengt å tatt e i parentes på gul(e) :)
De er gule uansett hvor mange de er
MatteNoob
Riemann
Riemann
Innlegg: 1634
Registrert: 08/01-2008 14:53
Sted: matematikk.net :)

thmo skrev:men du hadde ikke trengt å tatt e i parentes på gul(e) :)
De er gule uansett hvor mange de er
Det var jaggu en fin gule klinkekule du hadde der. Hehehehe... Nei, parentes var absolutt på sin plass der :)

@ bartleif
Tusen takk for det bartleif, det var fornøyelig å høre.
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
bartleif
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 13/03-2008 11:17

Hehe, merkelig, begge har rett samtidig :P
Men til Lodve:
Hvis du enda lurer på hvorfor 3 ganger hver parentes, så er tanken som følger: Hvilket posisjon i tilfelle man trekker en gul kule kan kulen komme på?
Man kan trekke gul, grønn, grønn;
eller grønn, gul, grønn;
eller grønn, grønn, gul.

Ser du det nå? Hvordan kan parentes nr to arrangeres? Er det av betydning hvordan faktorene arrangeres i parentesene?
moth
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1081
Registrert: 08/03-2008 19:47

MatteNoob skrev:Det var jaggu en fin gule klinkekule du hadde der. Hehehehe... Nei, parentes var absolutt på sin plass der :)
Han skrev "den\de gul(e) kulen(e)"
Det passer verken med den gul kulen eller med de gul kulen. Altså trengte han ikke skrive (e) :D

Men du har rett, man kan ha en gul kule 8-)
Svar