Eksakt verdi

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Wentworth
Riemann
Riemann

Bruk formelen ;
[tex]cosv=\pm \frac{1}{sqrt2} \cdot \sqrt {cos2v+1}[/tex]

til å finne eksakt verdi for ;

[tex]\frac{\pi}{8}[/tex]

Jeg trenger et raskt svar.

På forhånd takk!
Magnus
Guru
Guru

Sett inn v = pi/8. De er *eneste* utfordrningen å finne ut hva cos(pi/4) er, eller cos(45) om du vil.. Er vel overkommelig?
zell
Guru
Guru

Virker som du ikke helt har teken på trigonometriske funksjoner wentworth, og at du prøver å lære deg metoder slavisk. Slik at med en gang du får et sammensatt problem, så går det i surr. Les over kapittelet ditt en gang til, NØYE, gjør oppgaver med fasit, står du helt fast så poster du her. De 10 siste innleggene dine har vært nesten helt identisk, noe som gjør at man ikke får så veldig lyst til å hjelpe deg, fordi svarene tydeligvis ikke bearbeides, men bare blir en fremgangsmetode du noterer i regelboken.

Ta dette til etterretning!
Wentworth
Riemann
Riemann

Tro meg, jeg leser med forståelse ettvert ord zell! :D
Det er kun to måter å leve livet på; det ene er å tro at alt er et mirakel og det andre er å tro at ingenting er et mirakel.
Guru

Jeg tror deg ikke.
Wentworth
Riemann
Riemann

Klart det hender at det dukker opp en vanskelig oppgave! :D
Men når man ser det til slutt tenker man "ojj, dette kan jeg jo" ! :P
Det er kun to måter å leve livet på; det ene er å tro at alt er et mirakel og det andre er å tro at ingenting er et mirakel.
Riemann

Jeg må jo løse opp formelen som jeg finner cos v, for der ligger det jo cos2v som er cos^2-1 , altså under kvaratroten, sant?
zell
Guru
Guru

HÆ?

prøv å sett inn: v = pi/8 i formelen din!
zell
Guru
Guru

Altså. Du skal finne den eksakte verdien for [tex]\cos{\frac{\pi}{8}[/tex]

Du har en formel, du vil få [tex]\cos{\frac{\pi}{8}} = \ \rm{et eller annet}[/tex]

Altså leser du av svaret ditt på høyre side av likhetstegnet!
MatteNoob
Riemann
Riemann

Wentworth wrote:Bruk formelen ;
[tex]cosv=\pm \frac{1}{sqrt2} \cdot \sqrt {cos2v+1}[/tex]

til å finne eksakt verdi for ;

[tex]\frac{\pi}{8}[/tex]

Jeg trenger et raskt svar.

På forhånd takk!
Her er en omstendelig løsning av oppgaven, håper det gjør at den minste lille hjernen i dette landet lar det synke inn i underbevisstheten, hehehe.

Du vil finne en eksakt verdi for:

[tex]cos(\frac{\pi}{8}) = \pm \frac{1}{\sqrt 2} \cdot \sqrt{cos ( 2\cdot \frac{\pi}{8}) + 1}[/tex]

[tex]cos(\frac{\pi}{8}) = \pm \frac{1}{\sqrt 2} \cdot \sqrt{cos (\frac{\pi}{4}) + 1}[/tex]

[tex]cos(\frac{\pi}{8}) = \pm \frac{\sqrt{cos ( \frac{\pi}{4}) + 1}}{\sqrt 2}[/tex]

Vi vet jo hva [tex]cos(\frac{\pi}{4}) [/tex] er, det er [tex]\frac{\sqrt 2}{2}[/tex]

Dermed har vi:

[tex]cos(\frac{\pi}{8}) = \pm \frac{\sqrt{\frac{\sqrt{2}}{2} + 1}}{\sqrt 2}[/tex]

[tex]cos^2(\frac{\pi}{8}) = \left( \frac{\sqrt{2}}{2} + 1\right) \cdot \frac 12 \\ \, \\ cos^2(\frac{\pi}{8}) = \frac{\sqrt 2}{4} + \frac 12 \\ \, \\ cos^2(\frac{\pi}{8}) = \frac{\sqrt 2 + 2}{4}\\ \, \\ cos(\frac{\pi}{8}) = \pm \sqrt{ \frac{\sqrt 2 + 2}{4}} \Rightarrow \underline{\underline{\frac{\sqrt{\sqrt 2 + 2}}{2}}}[/tex]

[tex]\frac{\pi}{8}[/tex] befinner seg i 1. kvadrant, og løsningen er derfor bestemt for en positiv absoluttverdi av cos(v)
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Post Reply