Trigonometrilikning

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
kimla
Cayley
Cayley
Innlegg: 92
Registrert: 08/05-2007 19:10

Har problemer med følgende oppgave:

[tex]1 + cos v = sin^2 v og v e \[0, 720>[/tex]

Skal være v element av fra og med 0 grader til 720 grader, ikke helt oppdatert på tex-ing.

Uansett har jeg fått til oppgaven, men føler det må være en enklere og penere måte å gjøre dette på.

[tex]1 + cos v = sin^2 v | * sin v[/tex]
[tex]sin v + cos v * sin v = sin^3 v[/tex]
[tex]sin v(1 + cos v) = sin^3 v | - sin^3 v[/tex]
[tex]sin v(1 + cos v) - sin^3 v = 0[/tex]
[tex]sin v(1 + cos v - sin^2 v) = 0[/tex]

For at likningen skal bli 0 så må v være 90 grader, (sin 90 = 0).
Hvis sin v = 0 så blir da sin^2 v lik 0 også, og da gjenstår bare 1 + cos v.

1 + cos v er + når cos v = 180 grader (cos 180 = -1).

I tillegg har vi komplimentærvinkelen (eller hva det heter) til sin 90 som er sin 180 (begge blir 0).

Svaret blir da at vi plusser på 90 grader opp til 720 grader for å få svarene med unntak av 0 grader, ved cos 0 blir ikke likningen 0.

Vi får svaret:
v element av {90, 180, 270, 450, 540, 630}.

Her blir det litt mye, og kjenner at likningen kan faktoriseres på en bedre måte, men jeg ser den rett og slett ikke.. Derfor ble den så vanskelig. Er det noen som kan løse denne for meg på en bedre og mer lettfattelig måte?
kimla
Cayley
Cayley
Innlegg: 92
Registrert: 08/05-2007 19:10

hmm.. jeg begynner å lure på om jeg falt over det riktige svaret ved et stort slumpetreff.

sin 90 er faktisk 1, så da må den første faktoren være 0 eller 180 grader for at likningen skal bli 0.

Den andre faktoren er faktisk den originale likningen.. tror jeg har lurt meg selv rimelig godt med denne oppgaven :oops: :lol:

Fint om noen kan løse den uansett. :)
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

kimla skrev:hmm.. jeg begynner å lure på om jeg falt over det riktige svaret ved et stort slumpetreff.
sin 90 er faktisk 1, så da må den første faktoren være 0 eller 180 grader for at likningen skal bli 0.
Den andre faktoren er faktisk den originale likningen.. tror jeg har lurt meg selv rimelig godt med denne oppgaven :oops: :lol:
Fint om noen kan løse den uansett. :)
enkleste her er,

[tex]1+\cos(x)=1-\cos^2(x)[/tex]

[tex]\cos^2(x)+\cos(x)=0[/tex]

[tex]\cos(x)[\cos(x)+1]=0[/tex]

osv...
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
kimla
Cayley
Cayley
Innlegg: 92
Registrert: 08/05-2007 19:10

Janhaa skrev:
kimla skrev:hmm.. jeg begynner å lure på om jeg falt over det riktige svaret ved et stort slumpetreff.
sin 90 er faktisk 1, så da må den første faktoren være 0 eller 180 grader for at likningen skal bli 0.
Den andre faktoren er faktisk den originale likningen.. tror jeg har lurt meg selv rimelig godt med denne oppgaven :oops: :lol:
Fint om noen kan løse den uansett. :)
enkleste her er,

[tex]1+\cos(x)=1-\cos^2(x)[/tex]

[tex]\cos^2(x)+\cos(x)=0[/tex]

[tex]\cos(x)[\cos(x)+1]=0[/tex]

osv...
Ahh.. etter enhetsformelen ja.. jeg tenker aldri sånn, alt for vant til at boka stiller det opp enkelt for meg :roll:.

Flott når folk kommer med sånne pene simple svar på ting jeg tror er mye vanskeligere enn det gjerne er. =)

Takk!
Svar