Så jeg tok grafen av den kjente funksjonen [tex]x^2[/tex] og som alle vet er jo [tex]\frac{d}{dx} x^2=2x[/tex], ok med grafisk kalkulator så puttet jeg begge funksjonene i samme bilde, og de ligner ikke noe særlig på hverandre. Så hva forteller egentlig den deriverte?
Jeg har søkt på google og klarer ikke å finne noe godt svar. Hvis dette kanskje hjelper litt, så ville jeg et lite intrykk av hva jeg trodde den deriverte var før jeg startet med det.
Som alle vet ved lineære funksjoner, som 2x+3, så hvis du tar et punkt x [sub]0[/sub], f(x)[sub]0[/sub] og et punkt to x [sub]1[/sub], f(x)[sub]1[/sub]
og deretter deler økning i f(x) på x, så for du hvor mye f(x) øker for hver verdi du gir av x. Dettes skjer jo ikke i det den deriverte av f(x), dette skjer i tangenten så, hva gjør egentlig den deriverte hvis det ikke er å si hvor mye f(x) øker når du øker x?

jeg er veldig ny i dette med derivasjon også videre, så ver så snill å spar dere for superinteligente komentater som man må vere ferdig med universtietet for å forstå
Takk på forhånd!

Det er ikke så stor betydning i å gjøre noe du ikke forstår.....