Omdreiningsgjenstandens roteringsprosess

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Wentworth
Riemann
Riemann

Oppgave:
Et flatestykket er avgrenset av x-aksen,y-aksen,linja x=2 og grafen til funksjonen;

[tex]f(x)=x+1[/tex]

Finn volumet av den gjenstanden vi får når vi dreier flatestykket 360grader om x-aksen.

Jeg tror det skal fremvises slik;

[tex]V=\pi \int_{0}^{2} (x+1)^2 dx=\pi \int_{0}^{2} x^2+1 dx=\pi[\frac{1}{3}x^3 +x]_{0}^{2}=\pi((\frac{1}{3}2^3 +2)-0)=\frac{14\pi}{3}[/tex]

Kan dette stemme?

Thx bytheway...
MatteNoob
Riemann
Riemann

Wentworth wrote:Oppgave:
Et flatestykket er avgrenset av x-aksen,y-aksen,linja x=2 og grafen til funksjonen;

[tex]f(x)=x+1[/tex]

Finn volumet av den gjenstanden vi får når vi dreier flatestykket 360grader om x-aksen.

Jeg tror det skal fremvises slik;

[tex]V=\pi \int_{0}^{2} (x+1)^2 dx=\pi \int_{0}^{2} x^2+1 dx=\pi[\frac{1}{3}x^3 +x]_{0}^{2}=\pi((\frac{1}{3}2^3 +2)-0)=\frac{14\pi}{3}[/tex]

Kan dette stemme?

Thx bytheway...
Vel, nå som vi har "gjort opp" for gammel moro på PM, så skal jeg hjelpe deg litt...

[tex](x+1)^2 \neq x^2 + 1[/tex]

(Og spar meg for: "Selvfølgelig, det visste jeg jo allerede"... ;))

EDIT:
Nå er det din tur til å hjelpe meg :) Siden du har vært igjennom 3MX periodiske funksjoner, så håper jeg du kan være grei og ta en titt her: http://www.matematikk.net/ressurser/mat ... 9&start=15
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Wentworth
Riemann
Riemann

Always friends! :D

Stygg feil å glemme 1.kvadratsetningen. :)

Edit: Har svart på posten din så godt som jeg kunne i det øyeblikket. 8-)
Det er kun to måter å leve livet på; det ene er å tro at alt er et mirakel og det andre er å tro at ingenting er et mirakel.