En enkel trigonometrisk likning

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
StinaA
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 18
Registrert: 19/06-2008 09:48
Sted: Kongsberg

Hei, noen som kan hjelpe meg litt?

Nå har jeg vridd hodet mitt rundt og kan ikke finne riktig svar på denne trigonometriske likningen:

[symbol:rot]2 sin x - 1 = 0

Svaret jeg får blir 1/[symbol:rot]2, men riktig svar skal være

sin x = [symbol:rot]2/2.

Nå har jeg helt vondt i hodet og har prøvd å sove på dette, men det riktige svaret har ikke dukket opp. Jeg er sikker på at noen her kan løse dette så lett som ingen ting, men jeg har kjørt meg helt fast og tenker sikkert litt galt.

Veldig takknemlig for svar.
Mvh

Stin@
StinaA
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 18
Registrert: 19/06-2008 09:48
Sted: Kongsberg

Jeg tror jeg fikk det til allikevel.

Jeg multipliserte med [symbol:rot]2 i teller og nevner og fikk riktig svar. Nå håper jeg hodepinen går over snart..... :D
Mvh

Stin@
zell
Guru
Guru
Innlegg: 1777
Registrert: 09/02-2007 15:46
Sted: Trondheim

[tex]\frac{1}{\sqrt{2}} = \frac{\sqrt{2}}{2}[/tex]

Ser du hvorfor?

Mange lærere og læreboker hater av en eller annen merkelig grunn å skrive røtter i nevneren, jeg personlig foretrekker 1/sqrt(2) fremfor sqrt(2)/2.
MatteNoob
Riemann
Riemann
Innlegg: 1634
Registrert: 08/01-2008 14:53
Sted: matematikk.net :)

zell skrev:[tex]\frac{1}{\sqrt{2}} = \frac{\sqrt{2}}{2}[/tex]

Ser du hvorfor?

Mange lærere og læreboker hater av en eller annen merkelig grunn å skrive røtter i nevneren, jeg personlig foretrekker 1/sqrt(2) fremfor sqrt(2)/2.
JA! Jeg ser hvorfor, Zell, jeg ser hvorfor! :D

Jeg må si meg enig med deg, jeg har ikke forstått hvorfor telleren "ikke skal" inneholde et irrasjonelt tall selv...
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

zell skrev:av en eller annen merkelig grunn å skrive røtter i nevneren
Det er fordi du skal unngå å ha et irrasjonalt tall i nevneren.

EDIT: "Av en eller annen grunn merkelig grunn" så jeg ikke MatteNooobs innlegg... :wink:
MatteNoob
Riemann
Riemann
Innlegg: 1634
Registrert: 08/01-2008 14:53
Sted: matematikk.net :)

ettam skrev:Det er fordi du skal unngå å ha et irrasjonalt tall i nevneren.
Men hvorfor? Hvilken praktisk verdi har det, hvis noen i det heletatt?
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
=)
Descartes
Descartes
Innlegg: 447
Registrert: 09/05-2007 22:41

Samme grunn som at man ikke vil ha komplekse tall i nevneren, mange synes det blir lettere å forholde seg til.
[tex]\int_0^3 \frac{\left(x^3(3-x)\right)^{1/4}}{5-x}\, \mathrm{d}x = \frac{\pi}{2\sqrt{2}}\left(17-40^{3/4}\right)[/tex]
Øsse
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 08/07-2008 10:26

Om det står et irrasjonelt tall i nevneren eller ikke, så er jo brøken i dette tilfellet irrasjonell uansett. Jeg synes det er lettere å lese og "forstå" 1/ [symbol:rot]2 enn [symbol:rot]2/2.

Forøvrig har jeg aldri sett [symbol:rot][symbol:pi]/[symbol:pi] blitt brukt framfor 1/[symbol:rot][symbol:pi]
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

Her kommer en "vill idé":

Nå er det slik at jeg aldri har lært å bruke regnestav, men kan det ha noe med det å gjøre?

Kan det være slik at det med regnestav er lettere å finne en tilnærmet verdi for et irrasjonalt tall dividert på et reelt, til enn et "omvendt tall"?(Dvs. et reelt tall dividert på et irrasjonalt).
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

=) skrev:Samme grunn som at man ikke vil ha komplekse tall i nevneren, mange synes det blir lettere å forholde seg til.
Enig. Fordi da kan du enklere skille mellom den reelle og komplekse delen av tallet.
Svar