Gull i matte-OL!

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Emilga
Riemann
Riemann

Gratulerer til han! Er det mulig å få tak i oppgavene?
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann

La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
MatteNoob
Riemann
Riemann

Så moro! Gratulerer! :D

Er han her inne mon tro? Avslør din identitet! :D
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann

Ja - det lurte jeg også på...Solar Plexsus...kan hende... :?: :)

OK, oppgavene på norsk;

http://www.imo-2008.es/examenes/nor.pdf
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
FredrikM
Poincare
Poincare

Oj, såpass.

Gratulerer.

*miste mot*

EDIT: Ser han har tenkt seg på samme studiet som meg. *kommer til å bli den dummeste på hele studiet :O *
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
moth
Hilbert
Hilbert

Hvor vanskelig er egentlig disse oppgavene om man har fullført 3mx? La oss si du får toppkarakter på 3mx-eksamen, ville du da klart disse oppgavene greit og?
mrcreosote
Guru
Guru

Gratulerer til Jørgen, det var moro!

FredrikM: Hvor er logikken i det da? Har en mistanke om at det ikke bare er folk av hans kaliber som starter med det samme som deg...

thmo: Nei^3. Dette er oppgaver som krever helt andre ting enn det man lærer i 2-3MX.
FredrikM
Poincare
Poincare

Jeg er ikke så logisk av meg hele tiden. Har bare vært vant til å være best i dårlige 3MZ-klassen, så blir litt forandring. På den annen side er det jo bra med smarte hjerner rundt. Lærer muligens mer da. Jojo. Men mente også det er litt demotiverende å se folk på samme alder oppnå mye større ting enn en selv.
moth
Hilbert
Hilbert

mrcreosote wrote:thmo: Nei^3. Dette er oppgaver som krever helt andre ting enn det man lærer i 2-3MX.
Hehe, ok jeg skjønner. Takk for svaret. Gratulerer til Jørgen forresten, hvis du er her.
Kult at en nordmann vinner OL i matte, no når det visstnok er så dårlige tider. Kanskje vi kan få en stigning no da. En eksponentiell sådan helst.
MatteNoob
Riemann
Riemann

FredrikM wrote:Jeg er ikke så logisk av meg hele tiden. Har bare vært vant til å være best i dårlige 3MZ-klassen, så blir litt forandring. På den annen side er det jo bra med smarte hjerner rundt. Lærer muligens mer da. Jojo. Men mente også det er litt demotiverende å se folk på samme alder oppnå mye større ting enn en selv.
Det der synes jeg du skal prøve å legge av deg. Du skal ikke la frykten for å være dårligere enn andre være en motivasjonsfaktor for å bli god. Da vil du til slutt råtne innvendig og hate alt, bare fordi du ikke er best bestandig.

Dette kommer fra meg, som er 25 år og ikke er ferdig med 3MX, og om jeg hadde gått sammen med vgs-elever, helt sikkert ikke hadde vært best i klassen heller.

La heller andre menneskers prestasjoner motivere deg :) Det er det jeg gjør, når jeg leser postene til mange av medlemmene her på forumet! Noen ganger tenker jeg: Herregud så dårlig jeg er i forhold til disse menneskene, men da tar jeg jo fokuset vekk fra det positive ved matematikk, og forsurner opplevelsen og alt det som er fint med det.

Så mitt råd: Slå fra deg slike tanker asap. :]
FredrikM
Poincare
Poincare

Er vel egentlig delvis slått fra meg. Ellers hadde jeg ikke klart å henge her på forumet. Leste en sånn "for deg som starter på matematikktunge kurs på UiO"-guide, og der stod det om nettopp det.

Også har jeg jo venner irl da, som er overnaturlig flinke, hehe. Men det kan irritere når ikke intelligensen er likt fordelt blant folk.
MatteNoob
Riemann
Riemann

@ FredrikM:

Godt å høre! :] Kan jeg få link til den guiden? Det er sikkert interessant lesning! :]

Ja, vi blir jo hele tiden fortalt at vi er, og skal være, så like... Men det er ikke slik verden fungerer. Dessuten er det jo litt bra også da, for hvis man skulle hatt lett for absolutt alt, så ville jo mye av gleden over å greie ting forsvunnet skulle jeg tro?
FredrikM
Poincare
Poincare

http://www.uio.no/studier/program/mit/idehefte.pdf

Jo, du har et godt poeng der. (men jeg kunne godt tenkt meg å hatt litt bedre mattehjerne likevel ^^)
MatteNoob
Riemann
Riemann

Tusen takk for lenken, der var det mange interessante erfaringer å høste av. :]
Post Reply