Triviell beskjed til Vektormannen

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
MatteNoob
Riemann
Riemann

Lenge siden jeg har sett aktivitet fra Vektormannen. Idag har jeg sittet og lest endel eldre poster i forumet og dermed lest noen av Vektormannens innlegg. I signaturen hans står det:
Vektormannens signatur wrote:Mulder: I tried 2.71828, it's not working. Sure it's the right one?
Scully: Positive. Napier's constant is the base of all natural logarithms.

R1
Det var derfor et stort sammentreff at jeg faktisk hadde x-files gående mens jeg satt og leste, og utrolig nok så hørte jeg dialogen.

Enda morsommere var det at signaturen til Vektormannen er feil. Idet Mulder forsøker å slå inn koden på døra og den ikke åpner, spør han:
IMDB wrote:Factual errors: Scully and Mulder use Napier's Constant (also known as Euler's Number) to gain access to locked doors using an electronic keypad at an abandoned mine. Mulder checks with Scully that Napier's Constant is in fact "27828" and she confirms that it is. However, the constant is NOT 27828, it is actually 271828 (or 2.71828...). Without the number "1" in the sequence, Scully and Mulder should not have been able to enter any of the doors.
Synes bare dette var et litt artig sammentreff, og en ellers triviell opplysning. hehehe :)
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Emilga
Riemann
Riemann

Jeg kan også nevne at Richard P. Feynman klarte å åpne en hel haug med safer som inneholdt hemmelig informasjon ang. The Manhattan Project.
Koden til safene sier du? Jo den var 271828.

(MatteNoob, siden du ikke kom inn på skolen du søkte på, og kanskje ikke er sikker på hvor du skal videre vil jeg gjerne anbefale R. Feynmans Los Alamos From Below. Her forteller Feynman om hvordan det var å arbeide med manhattanprosjektet, og kanskje det gir deg lyst til å studere fysikk? Jeg anbefaler deg å skaffe lydversjonen av boken hvor sjefen sjøl forteller.)
Post Reply