Kom ikke inn, hva nå?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

bartleif
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 13/03-2008 11:17

Nice, føler meg litt som Wentworth nå med sine utilpasse sitat (ingenting personlig! sitater er vel lurt å styre litt unna) :P Men men, man lærer mens man lever :wink: Forsiktig med sitater rundt matematikere :lol:

Jeg velger derimot å tro at Newton hadde et lite snev av ydmykhet for det utrolige arbeidet puttet ned gjennom generasjoner før han, til tross hans egen arbeidsvilje var den av en hest eller ti, og arrogansen til å matche arbeidsmoralen :)

@Mattenoob:
Takk for den, godt å høre, og er enig så til de grader, med litt arbeidsinnsats og denne siden å titte på er man så godt som passert enhver matteeksamen :D
Aksiom
Cayley
Cayley
Innlegg: 67
Registrert: 17/09-2007 21:49

Synd du ikke kom inn mattenoob, men tror som de fleste andre her du egentlig allerede har forstått at realfagene er mye mer interessante ;)

Men om du liker økonomi ville jeg sett på http://www.uio.no/studier/program/matok ... rammet.xml "matematikk og økonomi" på UiO!

Kom inn på førstevalget mitt "Fysikk og matematikk" ved NTNU selv :)
nattematte
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 25/06-2008 03:43

MatteNoob skrev: For de av dere som har lagt merke til at jeg har holdt på med 3MX i sommer, så er jeg jo godt igang, så å ta privatisteksamen i 3MX vil trolig gå fint, siden det enda er lenge igjen. Tenker kanskje på å ta et år og holde på med fysikk og kjemi nå, og søker derfor råd om hva som kan være interessant å søke nesteår igjen, dersom man har de fagene.

Jeg vil med andre ord vite litt av hva dere andre realister planlegger å bli, og ikke minst hvorfor. Siden vi deler interesse for matematikk, så er det absolutt ikke umulig at jeg vil like kjemi og fysikk like godt som flere av dere andre her.
Vet ikke hvor mye realfag du har hatt på videregående, men dersom du har 2MX eller 3MZ og en av 3MX/3FY/3KJ/3BI, så kan du søke deg inn på UiO som enkeltemnestudent i realfag. Fristen er 1. august.

http://www.uio.no/studier/opptak/emneopptak/index.html

Jeg vil tro at det i så fall er relativt problemfritt å få plass på de kursene man ønsker. Dessuten kan man jo også ta exphil, så blir man ferdig med det(jeg kan love deg at det ikke er særlig motiverende å ta det siste semester i bachelorgraden hvertfall).

Dersom det står mellom matematikk, økonomi og fysikk, så er studieprogrammene Matematikk og økonomi, Matematikk, informatikk og teknologi og Fysikk, astronomi og meteorologi like første semester med emnene MAT1100, MAT-INF1100 og INF1100.

Det er anbefalt med 3MX for de to mattefagene, men dersom man er motivert, tror jeg fint det er mulig å ta dem uten. Og selv om man skulle synes fagene er vanskelig underveis, så er det bare å jobbe jevnt - oppgavene på eksamen er ofte lettere enn de man gjør underveis.

Digresjon: Det folk sliter mest med er [tex]\epsilon [/tex]- [tex]\delta [/tex]- teknikkene og det er like vanskelig om du har 3MX eller ikke. Det er heller ikke særlig eksamensrelevant, men skal du senere ta MAT 1300 Analyse 1(som er et utrolig vanskelig fag, men fantastisk morsomt) er det veldig nyttig å ha sett. Forøvrig er Analyse1 ikke i nærheten av å være samme fag som grunnkursene i analyse ved NTNU.
andhou
Cantor
Cantor
Innlegg: 128
Registrert: 12/03-2007 23:16

du kan da kose deg med det at du har høy nok snitt til å komme inn der du vil - hvis du har fagene..


selv ender jeg vel på noe rundt 50 poeng til neste år - rett under siving og fysikk på NTNU :(
MatteNoob
Riemann
Riemann
Innlegg: 1634
Registrert: 08/01-2008 14:53
Sted: matematikk.net :)

Tusen takk til alle som har tatt seg tiden og strevet med å svare her, det setter jeg pris på. Jeg har undersøkt mye av det som har blitt sagt, og valget har falt på privatiststudier. Det blir 2-3FY og 2-3KJ for de som måtte lure, og muligens litt tafsing i 2BI-bøkene dersom jeg synes det er interessant.

andhou:
Uten andre realfag enn 2MX har jeg ikke mer enn 53.8 karakterpoeng (0.5 realfagspoeng for 2MX inkludert). Jeg er en gammel mann, og derfor har jeg 6 alderspoeng i tillegg. Skulle ønske jeg hadde de 3 poengene man får for å gå folkehøyskole også...
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
kimla
Cayley
Cayley
Innlegg: 92
Registrert: 08/05-2007 19:10

Virkelig kjedelig å høre at du ikke kom inn på skole MatteNoob.

Jeg føler jeg kan sammenligne min situasjon mot din til en viss grad.

Jeg går informatikk på HiOF (Høgskolen i Østfold), men har funnet ut at det ikke er en karrierevei jeg vil dedikere meg til. MEN det fins muligheter som gjør at jeg ikke trenger å droppe ut av studiet. Skolen arrangerer diverse forkurs og kveldskurs i matematikk og fysikk. Og programmering er det alltid lurt å ha med seg, liker spesielt 3D-programmering, selv om jeg ikke har holdt så mye på med det enda.

Jeg tok forrige semester 2MX som kveldskurs (jeg hadde det fra før av, men ville ta en gjennomgang for å lære det bedre). Jeg har meldt meg på forkurset for ingeniører; 3MX matematikken, og håper på å få tatt 2+3FY (har 2FY fra før av, så får se om jeg tar dette), og forhåpentligvis 2 og/eller 3KJ, men vanskelig iom. at høgskolen ikke tilbyr noe opplæring i kjemi. Men faget virker utrolig interessant, så blir i det minste til at jeg kjøre lærebøkene og koser meg med de om kveldene :). Skal prøve å få med meg så mye ingeniørmatematikk som mulig.

Har også holdt på med 3MX i sommer, bare kommer til kap. 4 av 7 da, så har vært litt slappere enn jeg hadde håpet.

Har lenge vurdert fysikk på UiO, liker spesielt at det er 3 fag pr. semester da jeg syns jeg lærer mer enn når det er 4 fag, + at det ikke er alt for langt fra home :)

Har i det siste vurdert medisin, mest pga. at jeg vil forske innen det, gjerne på metabolisme og livsprosessen til mennesker. Jf. Aubrey de Gray @ TED: http://www.ted.com/index.php/talks/aubr ... aging.html :).

Har også vurdert å gjøre som deg, ta et år og drukne meg i så mye realfag som mulig, men prøver å få det unnagjort mens jeg tar utdannelsen min.

Dette er hvertfall mine tanker, kanskje du tenker litt i samme baner, ønsker deg uansett lykke til videre, av det jeg har sett av deg på forumet virker det som du er meget kompetent innenfor matematikk!

PS: Du mener at fotoner kan oppfattes som både partikler og bølger, et proton er vel alltid en partikkel. Mulig det er noe jeg ikke har fått med meg da. :)
Man skal respektere x!
Eirik W.
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 12
Registrert: 24/08-2008 17:05

eg trur på å studera det ein interesserer seg mest for -- dersom du ikkje er så interessert i økonomi likevel, styr klår av det og finn på noko anna. nokon her nemnde sivilingeniørstudiet i matte og fysikk, som sikkert er uhorveleg interessant. dessutan er sannsynlegvis dei «reine» studia i matematikk, fysikk (og kjem, dersom du likar slikt) òg noko å vurdera, sjølv om eg har høyrt at desse studia gjerne held eit litt lågt nivå i noreg -- men det er vel ingenting i vegen for å søkja seg ut av landet?
mathme
Fermat
Fermat
Innlegg: 799
Registrert: 16/01-2008 22:12

Hvor gammel er du mattenoob ?
fiasco
MatteNoob
Riemann
Riemann
Innlegg: 1634
Registrert: 08/01-2008 14:53
Sted: matematikk.net :)

mathme skrev:Hvor gammel er du mattenoob ?
Hei!
Slik spør man ikke en gentlemann om! Har du ikke manerer gutt?

Hehe, neida, jeg er [tex]13\sqrt{4}[/tex] år. - Virker nesten surrealistisk å skrive det, hehehe.
Eirik W. skrev:eg trur på å studera det ein interesserer seg mest for -- dersom du ikkje er så interessert i økonomi likevel, styr klår av det og finn på noko anna. nokon her nemnde sivilingeniørstudiet i matte og fysikk, som sikkert er uhorveleg interessant. dessutan er sannsynlegvis dei «reine» studia i matematikk, fysikk (og kjem, dersom du likar slikt) òg noko å vurdera, sjølv om eg har høyrt at desse studia gjerne held eit litt lågt nivå i noreg -- men det er vel ingenting i vegen for å søkja seg ut av landet?
Du har rett. Jeg hater ikke økonomi, men jeg tror ikke jeg vil at det skal være hovedfokuset. Sivilingeniør er nok mer stas, men jeg må faktisk si jeg er usikker på hvordan jeg ville prestert der. Ingenting er verre enn å drive med noe man ikke mestrer, da forsvinner lese- og arbeidslysten som dugg for solen. - Det gjelder i alle fall for mitt vedkommende.

Får se hvordan jeg gjør det i realfagene på vgs-nivå, hvis det går bæsj, så er jeg nok ikke skrudd sammen for realfaglige studier, og da må man finne noe annet og heller drive med dette på hobbybasis, hehehe.

Drømmen er et harmonisk liv, der jeg kan daddle rundt og dille med forskjellige prosjekter og samtidig få til personlig utvikling.

Vanskelig å drive med prosjekter uten økonomisk innsikt, så det må jeg få. En ingeniørutdannelse kan gi innsikt mhp produktutvikling, så det er mange variabler.
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

Ingenting er verre enn å drive med noe man ikke mestrer, da forsvinner lese- og arbeidslysten som dugg for solen.
Etter hva jeg har sett av ditt harde og rutinepregete arbeid her på forumet tror jeg ihvertfall ikke mattestudiet ville vært noe problem overhodet for deg.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
MatteNoob
Riemann
Riemann
Innlegg: 1634
Registrert: 08/01-2008 14:53
Sted: matematikk.net :)

Takk for det Fredrik.

Hvordan har studiestart fortont seg for deg? Har det vært spennende?
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

Ja, veldig.

Nå begynner ting å bli travelt også. Tar exphil nå i samme slengen, så har 40 studiepoeng. INF1100 (Python-programmering) er temmelig enkelt, men mye å gjøre. Mest å gjøre sålangt er det vel i MAT1100 (Kalkulus), foreleseren gikk gjennom tre underkapittel på èn dag i går. I forrige uke lå jeg en uke foran planen, nå ligger jeg på planen.

Men oppgavene er stort sett greie.

Bare litt travelt av og til.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Svar