Geometrisk rekke

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
dagen82
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 25/07-2008 14:41
Sted: Telemark



Jeg har en oppgave jeg sliter med, og den lyder som følgende:

Kroppen skal ikke ha mer enn 10mg av et giftstoff som finnes i et legemiddel. Legemiddelet er i tabl.form, og vi tar en tablett om dagen. Hver tabl. inneholder 0,6mg av stoffet.

1) Regn med at kroppen bryter ned 8% av stoffet for hver dag. Avgjør om én tablett om dagen er en forsvarlig dosering.

2) Vi er ikke helt sikre på hvor mange prosent kroppen bryter ned hver dag, men setter det til p%. Hva er den laveste verdien p kan ha for at doseringen skal være forsvarlig?

Kjempefint om det er noen som har svar på hvordan å gjøre denne. På forhånd takk.
Matematikken handler utelukkende om begrepenes forhold til hverandre, uten hensyn til deres forhold til erfaringen.
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

1) Regn med at kroppen bryter ned 8% av stoffet for hver dag. Avgjør om én tablett om dagen er en forsvarlig dosering.
Her kan du bruke formelen for summen av en konvergent geometrisk rekke.
[tex]S=\frac{a_1}{1-k}[/tex]

Skjønner du hvorfor? (hint: hvilket intervall ligger k i?)
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
dagen82
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 25/07-2008 14:41
Sted: Telemark

Her kan du bruke formelen for summen av en konvergent geometrisk rekke.
S=\frac{a_1}{1-k}

Skjønner du hvorfor? (hint: hvilket intervall ligger k i?)

a[sub]1[/sub] får jeg til å bli 0,552. Kvotienten blir 0,92 siden vi har en reduksjon på 8%. Er dette på rett spor? Summen blir 6,9. Hva forteller denne meg?
Matematikken handler utelukkende om begrepenes forhold til hverandre, uten hensyn til deres forhold til erfaringen.
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Tenk deg [tex]a_n,[/tex] mengden dosering i blodet ved dag n.

[tex]a_1=0.6[/tex]
[tex]a_2=0.92*0.6+0.6[/tex]
[tex]a_3=0.92(0.92*0.6+0.6)+0.6[/tex]
[tex]a_4=0.92(0.92*(0.92*0.6+0.6))+0.6[/tex]
[tex]a_5=...[/tex]
[tex].[/tex]
[tex].[/tex]
[tex]:[/tex]
[tex]a_n=0.92a_{n-1}+0.6[/tex]

Hva er [tex]a_n[/tex] når [tex]n \to \infty[/tex]?
dagen82
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 25/07-2008 14:41
Sted: Telemark

Takk for svar! an går mot 0 når n-> [symbol:uendelig] Men jeg får ikke helt til å bevise dette på en overbevisende måte.
Matematikken handler utelukkende om begrepenes forhold til hverandre, uten hensyn til deres forhold til erfaringen.
Aksiom
Cayley
Cayley
Innlegg: 67
Registrert: 17/09-2007 21:49

an->0 når n-> [symbol:uendelig] fordi k<|1|.

Men det du er ute etter er summen av alle a.
dagen82
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 25/07-2008 14:41
Sted: Telemark

Jeg har da summen for en forsvarlig dosering. Da gjenstår laveste verdi av p som vi må ha for at doseringen skal være forsvarlig. Den får jeg da til å være 6% siden vi må ha en forsvarlig dose mindre enn 10mg.
Matematikken handler utelukkende om begrepenes forhold til hverandre, uten hensyn til deres forhold til erfaringen.
Svar