Solformørkelse i morgen!

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Emilga
Riemann
Riemann

Tenkte bare jeg skulle si i fra. :)
http://www.astronomi.no/sol010808/sol010808.html
MatteNoob
Riemann
Riemann

Jeg har sveisemaska klar! :D
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Emilga
Riemann
Riemann

Her er litt nyttig info for oss som vil se solformørkelsen, men ikke vil ende opp blinde:
http://www.astronomi.no/sol310503/obs.html wrote: Se aldri på Solen uten å beskytte øynene tilstrekkelig. Her finner du ut hvordan du på trygge måter kan følge formørkelsen mens den skrider frem. Husk også aldri å se på Solen gjennom kikkert. Trygge måter å observere Solen:

* Solformørkelsesbriller. Dette er spesielle briller som gjør at du kan se rett på Solen, men helst bare i korte stunder av gangen. For de fleste vil disse være den beste måten å følge formørkelsen. De gir en god naturopplevelse. Du kan bestille Solformørkelsesbriller!
* Helt mørke (sotede) briller, vanlige solbriller holder ikke.
* Projisering av Solen på en skjerm med kikkert. Se ikke direkte på Solen i kikkert, heller ikke i søkekikkert! Rett inn kikkerten mot Solen (uten å se gjennom kikkerten eller søkekikkerten) og hold et hvitt ark bak den. Juster avstanden slik at solskiven blir passe stor. Juster skarpheten ved å skru på fokuseringshjul på kikkerten.
* De som fortsatt har solformørkelsesbriller fra tidligere formørkelser kan bruke disse dersom de ikke er skadet (har riper e.l.).
* Mørke sveisebriller og eksponert film anbefales ikke! Disse kan virke veldig mørke, men slipper ofte gjennom så mye usynlig infrarød eller UV-stråling at øynene kan skades. Ikke se for lenge på Solen av gangen.
* Under løvkroner vil du kunne se massevis av delvis formørkede soler
* Lag et hull i et tykt ark og hold et annet ark et stykke (kanskje en meter) unna slik at sollyset fra hullet faller på det andre arket. Se aldri direkte på Solen - du skal kikke bort fra Solen og på arket.
For siste gang; ikke se på solen uten beskyttelse!
FredrikM
Poincare
Poincare

Oj, oj. Det står faktisk at vi i nord-norge kan miste 80% av sola. Og det er jo kos. Tror jeg har rotet bort de gamle solformørkelsesbrillene, så må vel finne en annen måte å nyte øyeblikket på. Men ses, det skal det.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Emilga
Riemann
Riemann

Det funket fint med ett par gamle sveisebriller hvis du teipet fast tre par vanlige solbriller utenpå. 8-)
FredrikM
Poincare
Poincare

Så på den i dag. Må innrømme at jeg ble skuffet, men jojo. Var jo ganske mye - og uten briller ser man ingen forskjell i det hele tatt. Men var jo fint, da. Men skuffende lite. Tenker jeg får oppsøke en en gang.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Emilga
Riemann
Riemann

Jaja, bare 50 år til neste gang vi får en solformørkelse i Norge. :)
(Neste år blir det solformørkelse i Kina.)
Post Reply