grenseverdier

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
gill
Leibniz
Leibniz

Gitt funksjonen

[tex]\lim{x \to \2}f(x)=\frac{x^2+2x-8}{2x-4}[/tex]

grenseverdien til f(x)=3

Image

For å regne ut grenseverdien faktoriserer man telleren og nevneren.

[tex]\frac{x^2+2x-8}{2x-4}\, \\ \, \frac{(x+4)(x-2)}{2(x-2)}\, \\ \, \frac{x+4}{2}\, \\ \, x=2 \,\,\, \lim{x \to \2=3[/tex]

Men ser man på grafen ser man ingen grenseverdi.

Og så funksjonen

[tex]\lim{x \to \1}g(x)=\frac{x^2+x-2}{x^2+2x-3}[/tex]

Med grenseverdien [tex]g(x)=\frac{3}{4}[/tex]

Som man kan regne ut

[tex]\frac{x^2+x-2}{x^2+2x-3}\, \\ \, \frac{(x+2)(x-1)}{(x+3)(x-1)\, \\ \, \frac{(x+2)}{x+3)}[/tex]

Ved å sette inn x=1 finner man grenseverdien

Image

Men ser man på grafen ser det ut som man har en grenseverdi ved x=-3. Den er definert som 1 som også er en grenseverdi om man regner ut brøken. Men er ikke -3 en grenseverdi? Som ogspå gir nevner som er null hvis man regner ut brøken?
ærbødigst Gill
MatteNoob
Riemann
Riemann

Hei Gill!

Nå er ikke jeg ekstremt godt kjent med grenseverdier, men du vil vite hva g(x) går mot, når x nærmer seg 1?

[tex]\lim_{x\to 1} g(x) \\ \, \\ \lim_{x\to 1}\frac{x+2}{x+3} \\ \, \\ \frac{1+2}{1+3} = \underline{\underline{\frac 34}}[/tex]

Dette har du også funnet, men du har ikke tegnet grafen til g(x), du har tegnet grafen til [tex]\frac{x+2}{x+3}[/tex]
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
gill
Leibniz
Leibniz

Det jeg lurte på var om ikke -3 også var et nullpunkt. Setter man x=-3 blir jo nevneren lik null. Dette er vel definisjonen på nullpunkter eller ikke :roll:

Men siden det står finn grenseverdien til x=1 er det kanskje fordi det er den de er interessert i selv om grafen har flere.

Når jeg tegner grafen i GeoGebra eller på kalkulatoren blir de like. Jeg har forstått at når man faktoriserer et uttrykk og fjerner et ledd blir en grenseverdi fjernet.
ærbødigst Gill
MatteNoob
Riemann
Riemann

Håper noen andre kan komme med et mer utfyllende svar enn jeg kan gi, men slik ser jeg det:

En grenseverdi, er der vi har en diskontinuerlig funksjon, og ønsker å finne ut hva funksjonsuttrykket nærmer seg, når x går mot verdien som danner diskontinuerligheten.

Ja, de ønsker å finne grenseverdien når x går mot 1, for g(x).

Vet ikke helt hvordan det fungerer med faktorisering og tap av grenseverdier.
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Post Reply