brøk , utviding og deling :(

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
kari_hjelm
Fibonacci
Fibonacci

eg står fast på ein oppgave så eg komme meg ikkje videre i matten . d e deling me hele tall og brøk. tar et oppfriskingskurs i matte før skolestart.

f.eks koss regne eg ud dette: 3/7*14/15=

og dette: 3 4/7 * 1 2/5=

og dette: 1/8:3=
og dette 4 1/6:5=

eg hate å stå fast så eg ikkje komme meg noen vei. :lol:
vente i spenning
andhou
Cantor
Cantor

[tex]\frac{3}{7}\cdot\frac{14}{15}=\frac{3\cdot 14}{7\cdot 15}[/tex]
[tex]3\frac{4}{7}=\frac{3\cdot 7}{7}+\frac{4}{7}[/tex]
[tex]\frac{1}{\frac{8}{3}}=\frac{1\cdot 3}{\frac{8\cdot 3}{3}}=\frac{3}{8}[/tex] (gang oppe og nede med fellesnemner for småbrøkene for å gjøre brøken ubrudden(ingen brøk i teller/nevner))

ut i fra dette burde du klare #4 - prøv og kom heller tilbake og spør om det du evt står fast på, lærer mer da enn hvis noen her skal gjøre allt :)
knoxville77
Pytagoras
Pytagoras

:)
kari_hjelm
Fibonacci
Fibonacci

tro meg d e mye mer. men dette står eg fast på. ikkje gjort noe skole på 6 år så det har dotte litt ud å brøk va aldri ei sterk side hos meg. lettare på kurset når du har ein lærer som hjelpe meg når eg står fast. også delte ann denne siden me oss sånn at me kan få hjelp her når me gjør oppgaver hjemme.
Emilga
Riemann
Riemann

Jeg kan hjelpe deg hvis du lover å slutte å skrive stavangerdialekt. :)
kari_hjelm
Fibonacci
Fibonacci

Emomilol wrote:Jeg kan hjelpe deg hvis du lover å slutte å skrive stavangerdialekt. :)

hehe, oki fine
MatteNoob
Riemann
Riemann

knoxville77 wrote:du har da 25/7 * 14/5

ganger teller med teller og nevner med nevner og får da 350 / 105

350 går 3 ganger opp i 105, så du har da 3 som svar + rest av brøken (350-315) = 35/105 som du da kan forkorte ved primtallsfaktorisering. Svaret blir da 3 1/3
Ser du fjernet posten din, men du rakk det nok ikke før jeg fikk quotet litt, hehe.

[tex]\frac{25}{7} \cdot \frac{14}{5} = \frac{25 \cdot 14}{5\cdot 7} = \frac{350}{35} = 10[/tex]

Du kunne også tenkt;

[tex]\frac{25\cdot 14}{5 \cdot 7} = \frac{5\cdot 5 \cdot 7 \cdot 2}{5\cdot 7} = \frac{\cancel 5 \cdot 5 \cdot \cancel 7 \cdot 2}{\cancel 7 \cdot \cancel 5} = \frac{5 \cdot 2}{1} = 10 [/tex]
Emomilol wrote:Jeg kan hjelpe deg hvis du lover å slutte å skrive stavangerdialekt. :)
Jeg må kaste meg på her. Hadde vært fint om du ikke skrev på dialekt, for personlig synes jeg det er vanskelig å lese det (uavhengig av dialekt).

PS: Ikke vondt ment. :]
Last edited by MatteNoob on 06/08-2008 22:43, edited 1 time in total.
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
kari_hjelm
Fibonacci
Fibonacci

MatteNoob wrote:
knoxville77 wrote:du har da 25/7 * 14/5

ganger teller med teller og nevner med nevner og får da 350 / 105

350 går 3 ganger opp i 105, så du har da 3 som svar + rest av brøken (350-315) = 35/105 som du da kan forkorte ved primtallsfaktorisering. Svaret blir da 3 1/3
Ser du fjernet posten din, men du rakk det nok ikke før jeg fikk quotet litt, hehe.

[tex]\frac{25}{7} \cdot \frac{14}{5} = \frac{25 \cdot 14}{5\cdot 7} = \frac{350}{35} = 10[/tex]

Du kunne også tenkt;

[tex]\frac{25\cdot 14}{5 \cdot 7} = \frac{5\cdot 5 \cdot 7 \cdot 2}{5\cdot 7} = \frac{\cancel 5 \cdot 5 \cdot \cancel 7 \cdot 2}{\cancel 7 \cdot \cancel 5} = \frac{5 \cdot 2}{1} = 10 [/tex]
Jeg må kaste meg på her. Hadde vært fint om du ikke skrev på dialekt, for personlig synes jeg det er vanskelig å lese det (uavhengig av dialekt).

PS: Ikke vondt ment. :]
forstår! skal prøve ;)
knoxville77
Pytagoras
Pytagoras

ja jeg var litt kjapp på akkurat den og byttet om på tallene før jeg ganget ut, men tror jeg hadde rett på de andre jeg la ut :)
bartleif
Descartes
Descartes

Les om emner du sliter med i Databasen Per på denne siden f.eks., har lært mange fine tips der (Og wikipedia). Oppsøk informasjon, les og regn eksempler, selvom det er tungt i begynnelsen.
Matematiske definisjoner og generelle løsninger er ofte vanskelig når man først ser de, men etter å ha jobbet med det en stund, lest om og om igjen om samme emnene, oppsøkt flere "vinklinger" på framgangsmåter, huskeregler og diverse, så går det sakte men sikkert framover.

Det lønner seg veldig å skrive ned generelle regler, uttrykkt ved a,b,c,osv.

F.eks, hvis du nå ser over definisjonen på en brøk, og noen regneregler for brøker skal å løse opp en brudden brøk være generalisert og null problem å løse:

En brøk er et rasjonalt tall som kan skrives som en kvotient av to andre hele tall a og b:

[tex]\frac{a}{b}=Q[/tex], Q er symbolet for "de rasjonelle tallene"

Man kan utvide denne regelen for brudne brøker:

[tex]\frac{\frac{a}{b}}{\frac{c}{d}}[/tex]
Kan man løse denne opp ved å gange nevnerne med tellerne som dette:

[tex]\frac{\frac{a}{\cancel{b}}\cdot \cancel{b}\cdot d}{\frac{c}{\cancel{d}}\cdot\cancel{d}\cdot b}=\frac{ad}{cb}[/tex]

Generelle regler har hjulpet meg veldig, er derfor jeg skriver så mye om det.
Sånne regler finner man overalt i matematikk og er veldig lønnsomt å lære seg formen på generelle regler.
Var ikke lenge siden i dine sko, så prøver å hjelpe deg med det som har hjulpet meg mest :)
Les mer om brøk (og andre emner):
http://www.matematikk.net/ressurser/per ... php?aid=49

Og selvfølgelig, spør i vei hvis du lurer, er mange her som er villig til å hjelpe hvis de kan :)
moth
Hilbert
Hilbert

Ett par andre ting som beviser den brøkregelen er

Ganger teller med motsatt nevner og omvendt:

[tex]\frac{\frac{a}{b}}{\frac{c}{d}}=\frac{ad}{bc}[/tex]

Eller finner fellesnevner for småbrøkene og fjerner de:

[tex]\frac{\frac{a}{b}}{\frac{c}{d}}=\frac{\frac{ad}{bd}}{\frac{cb}{db}}=\frac{ad}{cb}[/tex]

Alle metodene kan være veldig nyttig å lære seg.
Post Reply