9.277 sannsynligshetsoppgave Bionomiske forsøk

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
lodve
Hilbert
Hilbert

Hei igjen!

Image
Image

Image
Image

På oppgave B) så har jeg prøvd å finne sannsynligheten for at hun redder de to første straffekastene gjennom bionomisk forsøk og den siste hvor hun ikke redder gjennom likeså bionomisk forsøk. Spørsmålet mitt er da, kan dere se mine feil (bilde ovenfor)?
Karl_Erik
Guru
Guru

Svaret ditt på oppgave A ser ut til å være riktig. På oppgave B legger du sammen sjansen for at hun redder to av straffekastene med sjansen for at hun redder ett av straffekastene. Akkurat hvorfor du har gjort dette er jeg ikke helt sikker på, beklager. Det du får da blir sjansen for at hun redder minst ett straffekast, men ikke alle.

For å svare på oppgaven din: Sjansen for at hun redder de to første straffekastene er 0,6*0,6, og sjansen for at hun ikke redder det siste er 0,4. Hva er så sjansen for at begge disse hendelsene inntreffer samtidig, dvs at hun redder de to første straffekastene, men ikke det siste? (Det ser ut som fasiten har rundet av svaret. Alternativt kan jeg også være helt på jordet.)
Badeball
Cantor
Cantor

Svaret er : 0.4 * 0.4 * 0.6

Det er bare en måte å slippe inn de to første, og redde det siste på. Ingen binomialkoeffisienter er nødvendige.

EDIT: Jupp, bytt og redde/slippe inn i teksten.
Last edited by Badeball on 12/08-2008 17:19, edited 1 time in total.
lodve
Hilbert
Hilbert

Badeball wrote:Svaret er : 0.4 * 0.4 * 0.6

Det er bare en måte å slippe inn de to første, og redde det siste på. Ingen binomialkoeffisienter er nødvendige.
Tusen takk for hjelpen :D Du mente vel å redde de to første, og slippe inn det siste på?
Post Reply