Kvadratsetningene

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
devoneast
Pytagoras
Pytagoras

Kan noen forklare litt mer enn det som står i Per om kvadratsetningene? Tack så hemskt mycket : )
Camlon1
Noether
Noether

devoneast wrote:Kan noen forklare litt mer enn det som står i Per om kvadratsetningene? Tack så hemskt mycket : )
Jeg vet ikke hva som er per, men det som jeg finner når man søker er alt man trenger. Dette er hvordan jeg tenker på kvadratsetningene.

Første og andre kvadratsetning er
[tex](a+b)(a+b)=a^2+ba+ab+b^2 = a^2+2ab+b^2 [/tex]hvor [tex]a,b \in \mathbb{C}[/tex]

Vi vet at a og b kan være positive eller negative.
Uansett, hva slags tall det er vil [tex] a^2 [/tex] og [tex]b^2[/tex] være positiv. Det er klart fordi at minus ganger minus blir pluss.

2ab kan være posiitiv eller negativ. Med regler som at pluss ganger minus blir minus kan du se i hvilke situasjoner det er pluss og minus. Hvis a er positiv og b er negativ eller omvendt vil 2ab bli negativ.

Tredje kvadratsetning er bare utregning. [tex](a+b)(a-b)=a^2+ba-ab - b^2 =a^2-b^2[/tex]
devoneast
Pytagoras
Pytagoras

per som i databasen per her på siden?

tror hjernen min gjør det vanskeligere enn det er. men takk for svaret.
96xy
Ramanujan
Ramanujan

Hei :)

Berre ein liten pirk her; Fyrste og andre kvadratsetning er ikkje ;

[tex] \ (a + b)(a+b) = a^2 + 2ab + b^2 [/tex]

Denne setninga er berre fyrste kvadratsetning!

Her er andre kvadratsetning;

[tex] \ (a - b)(a - b) = a^2 - 2ab + b^2 [/tex]
FredrikM
Poincare
Poincare

Personlig har jeg aldri skjønt hvorfor man lærer første og andre kvadratsetning som forskjellige setninger. Andre kvadratsetning er jo bare første hvor b er et negativt tall i stedet for et positivt et.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Post Reply