Problemer med tolkning av den deriverte.

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
MatteNoob
Riemann
Riemann

Har funksjonen:

[tex]f(x) = \frac{x-2}{\sqrt{x^2 - 4x + 3}}[/tex]

a) Bestem definisjonsmengden til f.
Satt radikanden lik 0 og løste. Fant [tex]D_f = \langle \leftarrow, \, 1\rangle \, \cup \, \langle 3,\, \rightarrow \rangle[/tex]

b) Finn ved regning hvor grafen stiger, og hvor den synker.
Deriverte funksjonen og fant

[tex]f\prime(x) = -\frac{1}{\sqrt{(x^2 -4x+3)^3}}[/tex]

Den deriverte er etter hva jeg kan se aldri lik 0. Derfor tolker jeg også at f ikke har noen ekstremalpunkter.

Tenkte jeg skulle finne grensene når x går mot 1 og 3, men det ser ikke så lett ut det heller. Dog leste jeg denne tråden der
bartleif wrote:L'Hôpitals sier man kan derivere nevner og teller for seg uten at grenseverdien endres.
Dette har jeg aldri hørt om før, men prøver

Teller:
[tex]u = x-2 \;\; u\prime = 1 \\ \, \\ v = \sqrt{x^2 -4x+3} \;\; v\prime = \frac{x-2}{\sqrt{x^2-4x+3}[/tex]

Da skulle vi ha:

[tex]\lim_{x\to 1} \, \frac{\sqrt{x^2-4x+3}}{x-2} \\ \, \\ \frac{\sqrt{1-4+3}}{1-2} = 0[/tex]

Dette fører heller ikke frem. Hva nå?? (Ble rene boka dette)
____
Mener de at jeg bare skal prøve forskjellige verdier av x og se om den synker eller stiger?

PS: Beklager at jeg fjernet et noe likt innlegg, men jeg oppdaget dessverre for sent at jeg hadde gjort ei stor tabbe...
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Vektormannen
Euler
Euler

L'Hopital kan man vel bare bruke når man har et [tex]\frac{0}{0}[/tex]- eller [tex]\pm \infty[/tex]-uttrykk?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
MatteNoob
Riemann
Riemann

Okey, da fungerer det nok ikke her, hehe.

Forstår du hva de mener med at man ved regning skal finne når grafen øker/avtar da? Er de ute etter en fiks løsning, eller skal man bare forsøke verdier rundt grenseverdiene?
Emilga
Riemann
Riemann

Vi ser at den deriverte [tex]\frac{-1}{\sqrt{(x^2 -4x+3)^3}}\,,\,\,\,\,der\,\,\,x = \langle \leftarrow, \, 1\rangle \, \cup \, \langle 3,\, \rightarrow \rangle[/tex] alltid er et negativt tall. Da vil grafen synke i hele intervallet. Stemmer ikke dette da?
MatteNoob
Riemann
Riemann

Jo, men hvordan skal man vise det ved regning? Espen180 sa at man kunne få frem monotoniegenskapene ved å tegne fortegnslinje, men regnes det som ved regning?

Og en ting til; jeg har hermet etter deg når det gjelder signatur :)
Emilga
Riemann
Riemann

Vi kan jo diskutere semantikk hvis du vil det, men både fortegnslinjer og min "tekstløsning" svarer på oppgave b), og ved en prøve hadde jeg sendt x og y (to medlemmer av en viss organisasjon) etter den læreren som ikke hadde gitt meg full uttelling. :)
MatteNoob
Riemann
Riemann

Hehehehe, ja, du har nok rett i det :)
Tusen takk for alle svar da. Nå skal jeg starte en ny post fordi jeg vil finne et omdreiningslegeme på denne funksjonen! :]
Post Reply