Hvor starter jeg her?
bevis for derivasjon av produkt
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
En alternativ måte kan være logaritmisk derivasjon, MEN OPPGAVA ETTERSPØR IKKE DETTE
tar ln på begge sider
og deriverer logaritmisk:
tar ln på begge sider
og deriverer logaritmisk:
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
Hvis jeg har forstått notasjonen riktig, så skal det som kommer nå gi fullstendig mening:
Hvis vi lar vil , og
(Jeg kan forresten slenge opp bevisene for den deriverte av en sum, kvotientregelen og kjerneregelen også, hvis noen vil ha det. Jeg fant dem nemlig i en bok da jeg ryddet her om dagen.)
Hvis vi lar
(Jeg kan forresten slenge opp bevisene for den deriverte av en sum, kvotientregelen og kjerneregelen også, hvis noen vil ha det. Jeg fant dem nemlig i en bok da jeg ryddet her om dagen.)
Jeg tror du har misforstått notasjonen litt.
Ser man grafisk på det, så er stigningstallet til en sekant som skjærer grafen i to punkter. er stigningstallet til en tangent.
Jeg har interesse av å se de andre bevisene!
P.S.
Vanligvis så skrives vel som en "trekant", altså den bokstaven som tilsvarer D i vårt alfabet; men vet ikke hvordan man skriver det i TEX. 
Ser man grafisk på det, så er
Jeg har interesse av å se de andre bevisene!
P.S.
Vanligvis så skrives vel

\Delta xBMB wrote:Vanligvis så skrives velsom en "trekant", altså den bokstaven som tilsvarer D i vårt alfabet; men vet ikke hvordan man skriver det i TEX.
Da blir det vel bare slik(?):BMB wrote:Jeg tror du har misforstått notasjonen litt.
I'm on it.BMB wrote:Jeg har interesse av å se de andre bevisene!
Vi bruker induksjon.gill wrote:Bruk produktregelen,og at for å vise at for hvert positive heltall n.
Hvor starter jeg her?
Vi tester at dette stemmer for n = 1:
Så antar vi at den stemmer for n = k, da må vi se om den stemmer for n = k+1 (det er her produktregelen kommer inn)
Vi har vist at formelen stemmer for alle heltall n større eller lik 1