brøk

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Zlatan
Dirichlet
Dirichlet
Posts: 150
Joined: 10/05-2008 16:46

3/4 + 2 - 3/2


(1/2 - 1/3)*(5/2 - 4/2)


1/4(x - 1/3)

Har aldri vært bort i sånne oppgaver, kan noen forklare meg hvordan man regner sånne stykker? takk
matte hva for noe?
matematikk.net - Norges beste matte side :)
MatteNoob
Riemann
Riemann
Posts: 1634
Joined: 08/01-2008 14:53
Location: matematikk.net :)

Vet du hvordan du finner fellesnevner?

Edit:
Det var kanskje et dumt spørsmål...

[tex]\frac{1}{5} - 6 + \frac{1}{20}[/tex]

I regnestykket ovenfor, ser vi at den høyeste nevneren (tallet under brøkstreken) er 20.

Vi vet også at 20 er delelig med 5. Derfor er 20 fellesnevneren.

Vi utvider alle leddene i regnestykket, slik at vi får
[tex]\left(\underbrace{\frac 15 \cdot \frac 44}_{\text{a}}\right) - \left(6\cdot \frac{20}{20}\right) + \frac{1}{20}[/tex]

Kan du tenke deg hvorfor vi bare ganger med [tex]\frac 44[/tex] i [tex]a[/tex]?

Uansett, vi kan nå sette alt på felles brøkstrek:

[tex]\frac{(1\cdot 4) - (6\cdot 20) + 1}{20}[/tex]

Trekker sammen alt i telleren
[tex]\frac{4-120+1}{20} = -\frac{117}{20}[/tex]
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Zlatan
Dirichlet
Dirichlet
Posts: 150
Joined: 10/05-2008 16:46

Ja, du ganger med 4, fordi fellesnevner er jo 20, og 5*4=20, da må du gange telleren også!

men det jeg ikke skjønte helt, var hva du gjorde med 6.
matte hva for noe?
matematikk.net - Norges beste matte side :)
mathme
Fermat
Fermat
Posts: 799
Joined: 16/01-2008 22:12

Zlatan wrote:Ja, du ganger med 4, fordi fellesnevner er jo 20, og 5*4=20, da må du gange telleren også!

men det jeg ikke skjønte helt, var hva du gjorde med 6.
Jeg skjønner heller ikke hvorfor du ganger 6 og ikke trekker den fra den første brøkken !! :roll:
fiasco
MatteNoob
Riemann
Riemann
Posts: 1634
Joined: 08/01-2008 14:53
Location: matematikk.net :)

Enig i at [tex]\frac{20}{20}[/tex] er det samme som 1?

Du vet også at [tex]6 \cdot 1 = 6[/tex]

Skjønner? :)
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
MatteNoob
Riemann
Riemann
Posts: 1634
Joined: 08/01-2008 14:53
Location: matematikk.net :)

Jeg gjorde det slik fordi jeg synes det var det mest pedagogiske og ta ledd for ledd, men jeg kunne selvsagt trukket 6 fra den første brøken :)
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Zlatan
Dirichlet
Dirichlet
Posts: 150
Joined: 10/05-2008 16:46

ok, på den oppgaven, blir fellesnevner 4.

Vi ganger med 1 på 3/4

2 blir ikke ganget med noe

vi ganger med 2 på 3/2

da bli fellesnevner 4

3+2-6
______
4

som da blir -1/4 ..men på fasiten står det 5/4
matte hva for noe?
matematikk.net - Norges beste matte side :)
mathme
Fermat
Fermat
Posts: 799
Joined: 16/01-2008 22:12

MatteNoob wrote:Enig i at [tex]\frac{20}{20}[/tex] er det samme som 1?

Du vet også at [tex]6 \cdot 1 = 6[/tex]

Skjønner? :)
JAA selvfølgelig :P
fiasco
Vektormannen
Euler
Euler
Posts: 5889
Joined: 26/09-2007 19:35
Location: Trondheim
Contact:

Du er vel enig i at [tex]2 = 2 \cdot 1 = 2 \cdot \frac 4 4[/tex]? Ellers har du tenkt riktig.

Edit: svarer til Zlatan ..
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Thales
Brahmagupta
Brahmagupta
Posts: 369
Joined: 05/03-2008 16:04
Location: Steigen

Trodde man lært slik i barnetrinnet men..

[tex]\frac{3}{4}+\frac{2}{1}-\frac{3}{2}[/tex]=

[tex]\frac{3}4 + \frac{8}4 - \frac{6}4[/tex]=

[tex]\frac{3+8-6}4[/tex]=

[tex]\frac{5}4[/tex]
Last edited by Thales on 31/08-2008 22:37, edited 8 times in total.
1. aar paa MIT(Freshman)

Anbefaler sterkt å sjekke denne artikkelen
Zlatan
Dirichlet
Dirichlet
Posts: 150
Joined: 10/05-2008 16:46

så da betyr det at alle ledd må få i seg en brøk.

en liten spm. Hvordan kan jeg tegne de tallene som dere skriver?
matte hva for noe?
matematikk.net - Norges beste matte side :)
Zlatan
Dirichlet
Dirichlet
Posts: 150
Joined: 10/05-2008 16:46

Thales wrote:
Zlatan wrote:3/4 + 2 - 3/2


(1/2 - 1/3)*(5/2 - 4/2)


1/4(x - 1/3)

Har aldri vært bort i sånne oppgaver, kan noen forklare meg hvordan man regner sånne stykker? takk
Trodde man lært slik i barnetrinnet men..



ja, det tror jeg også. Men jeg har aldri lært det der før!
Last edited by Zlatan on 31/08-2008 22:45, edited 1 time in total.
matte hva for noe?
matematikk.net - Norges beste matte side :)
Thales
Brahmagupta
Brahmagupta
Posts: 369
Joined: 05/03-2008 16:04
Location: Steigen

unskyld, feil med tex tingen :oops:
1. aar paa MIT(Freshman)

Anbefaler sterkt å sjekke denne artikkelen
Zlatan
Dirichlet
Dirichlet
Posts: 150
Joined: 10/05-2008 16:46

hvordan er det du skriver de tallene sånn?
matte hva for noe?
matematikk.net - Norges beste matte side :)
Thales
Brahmagupta
Brahmagupta
Posts: 369
Joined: 05/03-2008 16:04
Location: Steigen

zlatan can du editere den siste meldingen hvor du sitere meg, og fjerne sistatet? det ser skikelig stygt ut. feilen er nå rettet^^ :oops:
Last edited by Thales on 31/08-2008 22:38, edited 2 times in total.
1. aar paa MIT(Freshman)

Anbefaler sterkt å sjekke denne artikkelen
Post Reply