[tex](\frac{{y^2 }}{{3x^{ - 2} }})^3 \bullet (\frac{{9x^4 }}{{8y^3 }})/(\frac{{3x - 1y}}{{2y^4 x} }}[/tex]
Slet litt med den latexformelskrivinga, men er den her vanskelig å løse?
Sliter ganske mye med forståelsen av hvordan man løser opp/forminsker slike regnestykker
Brøkregning, noe avansert.
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Nei, det er ikke vanskelig om du kan litt om paranteser. Gang sammen tellerne og nevnerne hver for seg i de to første brøkene.
Videre er [tex]\frac{\frac{a}{b}}{\frac{c}{d}}=\frac{a}{b}\cdot\frac{d}{c}[/tex]. Klarer du deg nå?
Videre er [tex]\frac{\frac{a}{b}}{\frac{c}{d}}=\frac{a}{b}\cdot\frac{d}{c}[/tex]. Klarer du deg nå?
Husk at potenser alltid må regnes ut før multiplikasjon og divisjon!
Riktig svar er [tex]\frac{x^{11}y^7}{36x-12y}[/tex].
vel jeg for det til å bli [tex]\frac{y^7x^5}{12(3x^{-5}-yx^{-6})[/tex], men jeg har sikkert gjort noe feil siden det ikke stemmer med espens sit svar 

Jeg får samme svar som EspenDenergod wrote:[tex](\frac{{y^2 }}{{3x^{ - 2} }})^3 \bullet (\frac{{9x^4 }}{{8y^3 }})/(\frac{{3x - 1y}}{{2y^4 x} }}[/tex]
Slet litt med den latexformelskrivinga, men er den her vanskelig å løse?
Sliter ganske mye med forståelsen av hvordan man løser opp/forminsker slike regnestykker
fremgangsmåten min er som følger, (deler uttrykket litt opp.. ellers tar det for evigt at skrive det. så starter med uttrykket over "den store brøkstrek" - forkorter det, og setter der deretter sammen med
[tex]\frac{3x-y}{2y^4x}[/tex]
ok, starter med
[tex](\frac{y^2}{3x^{-2}})^3 \cdot \frac{9x^4}{8y^3}[/tex]
[tex]\frac {y^6}{27x^{-6}} \cdot \frac {9x^4}{8y^3}[/tex]
[tex]\frac{y^3 \cdot x^{10} }{24}[/tex]
setter uttrykket sammen
[tex]\frac{y^3 \cdot x^{10} }{24} / \frac{3x-y}{2y^4x}[/tex]
[tex]\frac{y^3 \cdot x^{10} \cdot2y^4x}{24(3x-y)}[/tex]
[tex]\frac {y^7x^{11}}{12(3x-y)}[/tex]