Antiderivert til kvadratrota

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Genius-Boy
Cauchy
Cauchy

Hallo folkens!

Gjør litt oppgaver til emnet som omhandler bestemt integral og antiderivasjon. Etter og ha løst en del forholdsvis greie oppgaver kom jeg til en oppgave som jeg er litt usikker på.

Oppgaven går ut på finne det bestemte integralet til en funksjon f(x) som er [tex]\frac{3}{\sqrt{x}[/tex]

Problemet er nettopp kvadrattegnet i funksjonen. Hvordan antideriverer jeg en kvadratfunksjon? For de andre funksjonstypene som [tex]\frac{1}{x}[/tex], [tex]a^{x}[/tex] osv. finnes det konkrete regler for antiderivasjon. Jeg ønsker en slik regel for kvadratfunksjoner også.
Håper det er noen som kan hjelpe meg raskt, da jeg alltid sitter fast i slike oppgaver. :P

Takker for all respons!
"The essence of mathematics is not to make simple things complicated, but to make complicated things simple."
Vektormannen
Euler
Euler

Du har jo regelen [tex]\int x^n = \frac{1}{n + 1} x^{n + 1} + C[/tex]. Hvis du husker på at [tex]\sqrt{x} = x^{\frac{1}{2}}[/tex] og at [tex]\frac{1}{x^k} = x^{-k}[/tex] så skal du vel klare å komme frem til noe?

Edit: pluss integralkonstanten ja :P
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Genius-Boy
Cauchy
Cauchy

Jeg skjønte det akkurat nå! :)

Jeg gjør om kvadratrota til potens, og bruker regelen om negative potenser.

[tex]\frac{3}{\sqrt{x}}[/tex]

[tex]\sqrt{x}=x^{0,5}[/tex]

[tex]=\frac{3}{x^{0,5}}=3x^{-0,5}[/tex]

[tex]3x^{-0,5}[/tex] er en annen skrivemåte av funksjonen.

Deretter er det bare å følge den gamle teknikken for å finne den antideriverte :wink:

EDIT:Opps, skrev litt feil i den siste setningen.
Last edited by Genius-Boy on 04/09-2008 22:39, edited 2 times in total.
"The essence of mathematics is not to make simple things complicated, but to make complicated things simple."
Vektormannen
Euler
Euler

Nei, sålangt har du bare skrevet om uttrykket. Selve integrasjonen er jo enda ikke gjort.

[tex]\int 3x^{-\frac{1}{2}}dx = 3 \cdot \frac{1}{-\frac{1}{2} + 1} x^{-\frac{1}{2} + 1} + C = 3 \cdot 2 \cdot x^{\frac{1}{2}} + C = 6\sqrt x + C[/tex].
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Post Reply